Alien Weaponry: Tangaroa (2021)

Jó két éve szörfölgettem a neten, amikor beleszaladtam egy Rattle Inc. nevezetű oldalba, amin itt-ott egész jó cikket is lehetett olvasni. E tevékenységem közben figyeltem fel egy Coly nevezetű emberkére és egy debütáló nagylemez ismertetőjére. Maori származású tizenéves fiatalok thrash/groove-os korongjáról szólt, és a pozitív írásnak hála, gondoltam, belehallgatok.

Az elmúlt évek egyik legjobb döntése volt. Az az album (Tū) – a zene, a hangulat, a hozzá való körítés – abszolút beszippantott. Végre igazi, lelkes fiatalokat láttam, az utána megnézett koncertfelvételeken azt a tüzet és lelkesedést, amiről a metalnak szólnia kell, nem pedig egy újabb, a kiadó által siettetett x-edik album elkészítése utáni csömört, sem pedig a piac és a maximalizmus igényelte elkeseredettséget (tisztelet a kivételnek).

Így hát nagyon lelkesen, már-már rajongva vártam a nem elsietett második albumot, ami megjött, meghallgattam, és kritikám kereszttüzébe vetettem.

Kezembe véve a kiadványt meghökkenve láttam, hogy azon még a régi basszeros, Ethan Trembath szerepel, nem pedig a tavaly érkezett Tūranga Morgan-Edmonds. És hallgatva a dalokat, lehet, hogy itt még Ethan pengetett, mégis van klip, amin már nem ő szerepel. Ezt leszámítva (ezt se), a srácok ott folytatták, ahol abbahagyták. Az album központi témái továbbra is a környezetszennyezés és a maori történelem, legendárium.

Itt kénytelen vagyok egy kis kitérőt tenni. Colyhoz hasonlóan a történelem nálam is kiemelt szerepet játszik (mint kiderült, a biológia és a természet ugyanígy!), a távoli, egzotikus népeké pláne. Az eleinte tengeri-vándorló életet élő polinéz nép az 1300-as években telepedett meg Új-Zélandon, és élte igencsak véres életét, egészen addig, míg Abel Tasman 1642-ben fel nem fedezte őket, vesztükre …

Noha még bő száz évig senki által nem voltak zargatva, James Cook érkezte után már ott is elindult a gyarmatosítás, ami eleinte békésen zajlott, majd a növekvő területi igények miatt háborúba torkollott. Az 1840-ben kötött waitangi szerződés magában foglalta a maorik jogait földjükhöz és önrendelkezésükhöz, ám ez természetesen senkit nem tartott vissza a kizsákmányolástól. Ennek következménye lett az 1850-es években kitört háborúk sorozata, amelyek majd’ harminc éven át tartottak, és egész Új-Zéland társadalmi struktúráját megrengették.

A háború végeztével azt hihetnénk, hogy véget értek a konfliktusok, de naiv gyermek, aki így gondolja. Természetesen a háborúk kora lejárt, azonban a maorik jogai még mindig gyenge alapokon állnak: a mai napig nincs autonómiájuk, és a beintegrálódásuk, felzárkóztatásuk is megoldatlan probléma (2018-ban a börtönbe zárt fiatalok 80 százaléka maori származású volt). Sőt, napjainkban is erősen él ott a harcos-gén versus integritás, de a 2019-es Christchurch-i terrortámadásnak is volt maori-ellenes vetülete. Nesze neked, fejlett nyugat!

Ennek tükrében nem meglepő, hogy a korong első és szerintem egyik legerősebb nótája a nagy háború egyik legnagyobb harcosáról, Titokowaru-ról szól. Kemény, mély tónusú szerzemény, komor hangulattal, remek háttér-aláfestéssel. Harcosoknak kötelező! Lelkem mélyén örültem volna, ha az egész album ezen a vonalon megy végig, de ez sajnos csak vágy volt.

Az utána megszólaló két szerzemény hangzásban teljesen követi ezt a nótát, mind a Hatupatu, mind az Ahi Kā szinte már túl tökéletes. A srácoknak professzionális módon sikerült összeforrasztaniuk a haka stíluselemeit a maguk crossoveres hangzásával, miközben remekül vissza tudtak nyúlni a régi nagyok legerősebb momentumaihoz (Sepultura likes this post). Hatupatu egy mitológiai ifjú, akiből az a nagy harcos lett, aki megölte Ramati főnököt, Te Arawa felgyújtóját, így remek ötlet volt utána rakni az Ahi Kā nótát, amely a brit királynő 1952-es látogatását örökíti meg, mialatt a hatóságok kilakoltatták a helyi Ngāti Whātua lakosait, mielőtt felgyújtották volna a települést.

És itt elérkeztünk a címadó nótához, a Tangaroához. Az óceánok ősi istenéről elnevezett nóta a környezetszennyezés saját bőrünkön megtapasztalt hatásait taglalja. Nem tagadom, bár remek nóta, Lewis (de Jong énekes-gitáros) hangja is abszolút passzol az alatta dörgő riffekhez, és a váltás is jól sikerült, egy kicsit visszaesésnek érzem az előző nótákhoz képest. Ennek ellenére mind a mondanivalója, mind a hangzása nagyon jó.

Az Unforgiving-et hirtelen nem tudtam hová tenni, ugyanis egy erősen bluesos nóta, ami ugyan a végére bekeményedik, de egy ideig sokan fogják még emésztgetni (Nirvana likes this post).

E kis kitérő után azonban a korong szépen visszatér a megszokott kerékvágásba, bár hullámzó minőségben. A Blinded újra felpörgeti a lendületet, a gitárok mondhatni ott folytatják, ahol abbahagyták a riffelgetést. A dal az előző album Holding My Breath számára emlékeztet, nem csodálkoznék, ha lenne benne koncepció. A Kai Whatu és a Crooked Monster kicsit elsuhant mellettem. Talán az újabb stílusváltás az oka, mert nem rossz nóták, sőt, a Kai Whatu sokkal bevállalósabb a többihez képest, tetszetős próbálkozásokkal.

A Buried Underground egy kib. slágernóta! Gondolom, ezt ők is tudják, ennek is van rádiós verziója, a klip is rajongói videókból lett összerakva, ráadásul full angolul van, ami azért nagy segítség. Nem hiszem, hogy a világban tolonganának a maori nyelvszakik (Gugli barátunk dislikes this post)…

A három záró nóta méltón kíséri utunk, főleg az Īhenga (hőse a folklór szerint híres felfedező volt), amely visszanyúlik az első szám hangulatához; komorabb, húzósabb nóta kerekedett belőle, kicsit instrumentálisnak érződik, ám remekül passzol az album maori vonalához (magamban így osztályoztam őket: vannak a maori vonatkozásúak és a világiak).

Konklúzióként felemásan kell értékelnem a várva várt albumot. Legnagyobb gyengéjének talán a túl sok stílusváltást mondanám. Ugyan Henry (de Jong dobos) az egyik vele készült interjúban is kifejtette, hogy albumuk egyfajta utazás, pillanatfelvétel, ám a dalok nekem néhol térugrásoknak érződtek. Itt-ott egy kicsit sok ez a 12 szám egy órába sűrítve, pedig az előző album még terjedelmesebb is volt. Míg ott nem éreztem ezt a terjengősségét, ezen az albumon sajnos igen.

DE! Azok a számok, amelyek erősek, kiemelkednek a kiadványon, szerethetők, és aki fogékony az ilyen zenére, biztos hosszú ideig vissza-vissza fog térni ehhez az albumhoz is. És nemcsak a zenéhez, hanem egy kicsit a maori kultúrához is, aminek promotálásához, mondhatni, felkarolásához és képviseletéhez nem is lehetne méltóbb személyeket találni a de Jong tesóknál.

Erős négyes, de ha jövőre faxa koncertet nyomnak majd egy kis hakával, feltolom ötre. Tangaroára esküszöm!

About Reaper 32 Articles
Fiatalon próbálkozott zenéléssel, de rájött, hogy mindenki jobban jár, ha csak hallgatja azt. Lelkes gyűjtő és hobbikertész, amúgy programozó.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*