Magma Rise: To Earth to Ashes to Dust (2021)

Sohasem csináltam titkot abból, hogy itthon a Mood a kedvenc zenekarom. Sajnos már csak múlt időben beszélhetünk a csapatról. A 2019. január 4-én, a Barba Negrában lebonyolított, megalakulásuk 25. évfordulóját ünnepelni hivatott bulit egyéb okokból kihagytam (Glow Burn Live – 2020), ám így is meghatározó, felejthetetlen emlékek egész sora fűz a csapathoz. Máig tisztán emlékszem arra, hogy 1999 tavaszán, a Wombocosmic kiadása előtt, a szombathelyi Végállomásban (Hegyi Kolos gitárostól a helyszínen kaptam meg a lemezelőzetes demót), nagyjából tíz fizető néző előtt egy akkora koncertet adtak, hogy utána két-három napig a nyakamat nem tudtam mozgatni. E hatások közé tartoznak még az 1996. májusi (Székesfehérvár, FMH) és 1998. decemberi (Szombathely, Oladi Műv. Ház) fellépéseik is.

Ahogy azt tudjuk, feloszlásuk után Wall Of Sleep-pé (Holdampf Gábor énekes, Füleki Sándor gitáros, Marek Ferenc basszusgitáros) és Supernatural-lá (később Stereochrist – Hegyi Kolos gitáros, Koltay Tamás dobos) „osztódtak”. Aztán Gábor 2009-ben kilépett a W.O.S.-ból és Hegyi Kolos, illetve Janó Mihály gitárosokkal, valamint Bánfalvi Sándor dobossal a Magma Rise-t hívta életre, amelyben nemcsak énekel, hanem basszusgitározik is. (A bőgőzés nem ismeretlen feladat számára, hiszen anno a Maelstromban /Maelstrom demó – 1991/ is ő kezelte a négyhúros hangszert.) 2012-ben Janó Misit Füleki Sándor váltotta, akinek a helyére egy évvel később Herczeg László (Sunday Fury, ex-Stereochrist, ex-Penalty Kick, ex-Sedative Bang) került, azóta a tagság változatlan.

Klasszikus megfogalmazás, hogy egy doom banda ne kapkodjon, és a Magma Rise abszolút megfelel ennek a tézisnek, mivel a To Earth… „csupán” a harmadik lemezük. Eddigi diszkográfiájuk a Lazy Stream of Steel albumot (2010), a Five/The Baron split EP-t (a The Asound volt a partnerük a kiadványon), a The Man in the Maze korongot (2015) és a False Flag Operation (2016), At the Edge of the Days (2017) EP-ket foglalja magába. Mondhatni fű alatt készült el idei anyaguk. Ahogy korábban a Mood, a W.O.S. és a Stereochrist lemezei sem adták meg könnyen magukat, úgy a Magma Rise alkotásai sem, de ha az ember elkapja a fonalat, és rájuk szánja a befogadáshoz, feldolgozáshoz szükséges időt, utána már nem tudja kivonni magát a hatásuk alól.

A To Earth… 36 percben elővezetett hét nótája azt jelzi, hogy „egyszerűbbre” vették a figurát, rövidebbre húzták a dalokat (a játékidőt tekintve ez az eddig legkurtább művük), azonban ez csak a látszat, ugyanis a zenei világ semmit nem változott, maradt az érzelemdús, epikus hatásokkal gazdagon átszőtt, tradicionális doom metal. Sohasem értettem meg azokat a régi kritikákat, amelyek Gábor előadását, hangját kritizálták, ugyanis kevesen énekelnek nála élethűbben, karakteresebben, érzelmileg túlfűtöttebben. Átéli/megéli a szerzemények tartalmát, mondanivalóját, ami teljesen érthető, lévén, hogy ő írja a szövegeket.

Bánfalvi Sándorról köztudott, hogy hazánk egyik legtechnikásabb, legsokoldalúbb dobosa, játéka ezen a korongon is élményszámba megy, Hegyi Kolos és Herczeg László pedig súlyos riffekkel, remek szólókkal, csodaszép, hatásos dallamokkal járulnak hozzá a végeredményhez. A lemezt nem érdemes elődeihez hasonlítani, azt elemezni/keresni, hogy mennyit változtak, fejlődtek azokhoz viszonyítva, mert a Magma Rise állandó, tartós, magas minőséget, értéket közvetít. Ha nagyon rá lennék kényszerítve, hogy egy dalt kiemeljek az albumról, az mindenképpen a Man Shaped Void lenne fogós énektémáival, betonkemény riffjeivel, illetve a záró Et Filii vonósokkal díszített részeit és nagyon borult, nyomasztó hangulatát (mood-ját) sem tudom nem megemlíteni.

Nyílt titok, hogy Holdampf Gábor a hagyományos doom metal óriási rajongója, szakértője és komoly kapcsolatokat ápol a színtér képviselőivel, így ennek szellemében a nyitó, szintén nagyon fogós címadó szerzeményt Eric Wagner (Blackfinger, The Skull, ex-Trouble, ex-Lid) spoken word sorai vezetik fel („Death is nothing at all. I have only slipped away to the next room. I am I, and you are you. Whatever we were to each other, that, we are still”),  amely sorok Henry Scott Holland kanonok magyarul A szomszéd szoba című verséből származnak. Ahogy az ő hangjával, ismét csak a fent említett kanonoktól idézett szavaival is fejeződik be a korong („I am just waiting for you. For an interval. Somewhere very near. Just around the corner. / … / ALL IS WELL.”), mintegy keretbe foglalva a történetet.

Végezetül az arányos, telt, vaskos hangzást méltatom még, amely felteszi a koronát az albumra.

A Magma Rise harmadszor is jött, látott, győzött, megalkotva az idei esztendő egyik legkiemelkedőbb produkcióját, úgy hazai, mint világviszonylatban. Maximális elismerésemet, tiszteletemet és gratulációmat nyilvánítom ki az „elkövetők” felé.

About Dávid László 823 Articles
Első cikke 1994-ben jelent meg a Metal Hammerben. Hazánk első webzine-je, a Ragyogás egyik alapítója. Később a Stygian Shadows fanzine munkatársa, hazai és külföldi fanzine-ek/webzine- ek cikkeinek szerzője.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*