Az érsekcsanádi S.O.O.T. (Stay Out Of This) idén júniusban adta ki szerzőiben a második albumát, amin sokáig ültem, mire rászántam magam a kritika megírására, ugyanis nehéz vele bármit is kezdeni… Különösebben nem szeretnék belemerülni a Kollár Ádám vezette formáció korai bemutatásába, legyen elég annyi, hogy a S.O.O.T. elődje a QvA projekt volt, annak egyfajta reinkarnációja, leképezése, folytatása – nézőpont kérdése.
A 2016-os Stay Out Of This kilenc dalt tartalmaz – ebből öt énekes –, majd a 2018-as Laku Noć (horvátul: Jó éjt!) kislemez hármat, amelyek közül egyet Horváth István (Pityesz) énekelt fel. Az ő neve ismerősen csenghet egyeseknek, a FreshFabrik vagy a Neck Sprain soraiból. Idén pedig itt a folytatás, amin megint csak egy valag vendégzenész tette tiszteletét – szám szerint nyolc. Az alapokat Szűcs Gergely (dob), Gilián Péter (basszus) és a hol gitárokban, hol énekben projektfelelős multiagy, Kollár Ádám tette le.
Nos, az első dolog, ami az emberben önkéntelenül is felmerül: minek ennyi vendégzenész? Ennek három oka lehet. Az első és legkézenfekvőbb, hogy a produkció egy fabatkát sem ér, ennek ellenére pár jó névvel eladható (a S.O.O.T. esetében ez nem igaz). A második, ha egy zenei formáció nagyon színes és szerteágazó koncepciót szeretne létrehozni (ez részben igaz), illetve a harmadik, amikor a zenekar nem talál egy állandó és megbízható frontembert. Lényegében ez az igazság, szóval az utóbbi kettő játszik össze, és nincs is ezzel semmi gond, de így nagyon nehéz megírni a dalokat, és a pandémia elteltével újra lehet majd koncertezni, de a próbák is nehézkessé válnak etc. Itt jegyzem meg, hogy a csapat állandó énekest keres!
Szóval kapunk egy ezerarcú anyagot, amit a BánaToskával Besnyő Gabriella kezd meg a Nova Prospectből. Populáris, rádióbarát, mondhatni Zanzibár-jellegű nóta, ami merőben más, mint Gabi főprojektje. Ezt a Bátorságpróba követi, Gubis Dáviddal az élen. Az MZ/X-ből ismert arc tipikusan azt a vidám, némi mélységgel átitatott crossover stílust hozza nagyon jó szövegekkel, amelyektől hajdanán az MZ/X ismertté vált.
Azután érkezik a több dalban is szerepet kapó Horváth István „Pityesz”, aki korábban is gyakran segített be Kollár Ádámnak. A posztmodern sanzon-megoldásokkal operáló refrén mellett azért egy az egyben tetten érthetjük Pityesz személyes stílusát is.
A Rubicon Budai Peturral támad (Aebsence). Nagyjából azt kapjuk, amit az Aebsence-től várhatunk, vagyis a vendégzenészek nagy része a maga stílusára és arculatára formálta a Second Opportunity Or Trouble palettáját, ami így felemás színekben tündököl.
A külsőségek viszonylag egyszerűek: tipikus, papírtokos promó kiadvány, ami Várdai László fakéreg puzzle digitális összjátéka és a budapesti Origo stúdióban lett véglegesítve Cserny Kálmán keze alatt.
Ötödikként az Omni-light-ra keresztelt angol nyelvű nóta érkezik Kollár Mátyás szereplésével. Őt amúgy a Spacedust, Mr. Pink, Shock9 formációkból ismerhetjük. Kellemes tétel, kellően emocionális, suttogó-tátongó mélység… de nem repít hatalmas távlatokba és le sem taszít!
A Beleremeg egy újabb Pityesz tétel, azonban itt agressziónak nyomát sem érezzük, ellentétben a Luminous Morning-gal, ahol kedvenc test manipulátorunk, Komáromi Gergely (ex-Omega Diatribe) feszít, illetve Michelle A. Julyan (MJ&CO) amerikai gitárnyűvő hölgy segít be a húrok marcangolásába. Az album legjobb dala, valahol ki is lóg a nagy egészből…
Ezt követi a Törés, egy modern hard rock alapokra fektetett, kellően mély alternatív lépegetés Félix Alexszel, majd a Hello Goodbye! újabb Pityesz darab – ez alkalommal angolul –, ami kissé úgy hat, mintha késői FreshFabrikot hallgatnék… Végezetül az Outree néven futó outró érkezik, amely a tenger hullámaival lassan elringat. Ez a tétel amúgy a BánaToska alapjának újragondolása és természetesen instrumentális.
No, kérem szépen, elértünk a nagy és színes katyvasz végére, és mondhatni, vegyes érzelmekkel. Keserédes érzések kavarognak bennem: ebben az albumban oly sok minden van és közben oly kevés is. Amolyan furcsa projekt, ami mind hangulat terén, mind pedig zeneileg nagyon felemás. A nóták jól meg lettek írva, a zenészek tudását se nagyon érheti kritika, azonban egyben nehéz hallgatni, és nem azért, mert túl tömény vagy nehézkes lenne, hanem mert olyan érzést kelt, mintha egy kiadó válogatását hallgatnám, amit ugyanabban a stúdióban vettek fel más és más zenekarok.
Hosszú-hosszú évek óta írok kritikákat, de ennyire furcsa produkcióhoz ez idáig még soha nem volt szerencsém. Nem tudom nem abszurd módon zárni a kritikát: olyan, mint a hajrá leves. Hajrá leves? Az! Mindent bele… ha jó, ha nem jó!
Nos, tiszta szívből kívánom az érsekcsanádi srácoknak, hogy találjanak egy énekest és találják meg önmagukat is, hiszen ez a lemez a kísérletezésből és határaik felfedezéséből állt, ami egyaránt tartalmaz nagyon erős és harmatgyenge dalokat is. Azt érezni, hogy nem pózer arcokról van szó, őszintén zenélnek és tudnak is, van elvárásuk önmaguk felé, de ez sajnos nem találkozott maradéktalanul az én elvárásaimmal.
Megjelent digitálisan és promó (carboard) CD-verzióban.
1. BánaToska feat. Besnyő Gabriella (4:50)
2. Bátorságpróba feat. Gubis Dávid (3:38)
3. Szelídíts meg mindent feat. Horváth István (3:20)
4. Rubicon feat. Budai Petur (4:45)
5. Omni-Light feat. Kollár Mátyás (4:58)
6. Beleremeg az éj feat. Horváth István (3:55)
7. Luminous Morning feat. Komáromi Gergely and Michelle A. Julyan (4:07)
8. Törés feat. Félix Alex (2:44)
9. Hello Goodbye! feat. Horváth István (2:44)
10. Outree (2:00)
https://www.youtube.com/channel/UCeOMGDfaSRkOdm0RONnvVgw/videos
https://www.facebook.com/SOOTbandHU/
Leave a Reply