Amikor a ’90-es évek elejének hazai death metaljára gondolunk, az Extreme Deformity neve elsőként jut mindannyiunk eszébe. Már csak azért is, mert hozzájuk fűződik a legelső magyar death metal korong, az Internal megjelentetése (A Monastery inkább thrash/death csapat volt). Ebben az interjúban a zenekarhoz a lemez megírása és felvétele előtt csatlakozott Csejtey Zoltán gitárost kaptam mikrofonvégre.
Zoli, üdvözletem, és köszönöm, hogy elfogadtad az interjúfelkérést! Egy kis időutazásra szeretnélek felkérni…
Üdvözöllek! Köszönöm szépen a felkérést, igyekszem mindenre válaszolni.
Az Extreme Deformity-hez a zenekar ’92-es demója után csatlakoztál. Ezt megelőzően rendelkeztél már zenekari tapasztalatokkal? Esetleg az E.D. volt az első komolyabb bandád?
1992. december 20-án csatlakoztam a zenekarhoz. Előtte a bátyámmal próbáltunk egy grindcore bandát összehozni, de ő katona lett, én pedig beléptem a Deformity-be. Úgyhogy igen, az E.D. volt az első komoly bandám.
Alapból rád esett a választásuk, vagy rajtad kívül másokat is meghallgattak, másokkal is próbáltak?
Természetesen előttem is voltak, akik szerettek volna az E.D.-ben zenélni, és akiknek nem a tudásukkal volt baj, csak valamiért nem illettek a bandába. Aztán megérkeztem.
Azért vettek be a zenekarba, hogy a hangzásukat súlyosabbá, még töményebbé tegyék?
Igen. Kellett Berci mellé még egy gitáros, hogy húzósabb legyen az alap, és arra lehessen építeni a szólókat.
Te akkoriban milyen hatásokkal, gyökerekkel rendelkeztél?
Nagyon bejött a Death, a Cannibal Corpse, a Deicide, de a Pan.Thy.Monium volt a favorit.
Az Extreme Deformity a hazai death metal mozgalom első képviselője volt a Subject-tel, az Intense Agonizing-gal, a Necrotomy-val, a Slow Fermenting-gel és a Life Discussion-nel együtt, igaz?
Tudomásom szerint igen, ezért is szerettem volna a csapat tagja lenni.
Ismerted az említett csapatok demóit?
A Necrotomy-t hallottam először a Garázsban. Nagyon bejött, egyből tudtam, hogy ezt a stílust akarom játszani. A többieket már az E.D.-s korszakban ismertem meg.
Egyetértesz azzal, hogy az Extreme Deformity az 1992-es demóval egyből berobbant a hazai undergroundba, letette névjegyét a hazai death metal asztalára? Komoly népszerűségnek örvendett az anyag?
Az emberek szerették ezt a demót. Sok helyre hívtak bennünket játszani, mindenhol sikerünk volt.
1993 szeptemberében vonultatok stúdióba, hogy rögzítsétek az Internal lemezt? Mennyi időtök volt a felvételekre? Ki állta a költségeket?
Vida Ferenc volt az, aki felfigyelt a zenekar sikereire. Felajánlotta, hogy kiadja a lemezt. Ő finanszírozta az egészet, és ő volt az egyik hangmérnök is. Elég időnk volt a feljátszásra és az utómunkákra. Mi még dolgoztunk volna a hangzáson, lehetett volna ütősebb is az anyag.
Részt vettél az új dalok formába öntésében, vagy már a kész anyaggal mentetek stúdiózni?
Két nóta volt kész, amikor a bandába érkeztem. A többi szám megalkotásában aktívan részt vettem. Berci volt az agy, de mindent össze kellett csiszolni.
Hogyan zajlottak a felvételek? Gördülékenyen haladtatok a munkával?
Jó kérdés. Felkészülten érkeztünk, de más a próbaterem, és más a stúdió. Nagyon rá kellett hangolódni, és pár dolgot újragondolni. De minden megoldódott, a végeredményt mindenki hallotta.
A Forgotten Thought-ban hallható dallamos vokálok Totótól (Tóth Csaba basszusgitárostól) jöttek, ami azt feltételezi, hogy a Fear Factory is komolyan hatott rátok. Szerinted forradalmi volt a Soul of a New Machine album?
Nagyot ütött! A „forradalmi” szó gyenge rá, de nem tudok jobbat. Azóta is szeretem. Egyébként a stúdióban a dallamos részt is Csucsu énekelte, koncerten meg ki-hogy.
Tarjáni Róbert is hozzájárult némi énektémával a végeredményhez. Ő ki volt?
Egy győri koncert alkalmával találkoztunk, nagyon segítőkész volt, és nagyon lelkes. Jött a stúdióba is, próbált segíteni. A távozásom után ő lépett a helyemre, de ezt a részét már nem követtem a történetnek.
Kinek az ötlete volt, hogy a demóról ismert Worms in My Vomit-ot Kill Your Idol-ként tegyétek fel az albumra? Mennyit változtattok a dalon?
Hogy kinek az ötlete volt, nem tudom. Berci talált ki hozzá szólót, Csucsu átírta a szöveget, a többi tulajdonképpen az eredeti.
Elégedetten jöttetek ki a stúdióból a munka befejezése után?
No, igen. Nagyon örültünk, hogy kész a lemez, de a hangzást mi keményebbre szerettük volna. Vida Feri pénzelte, és ő az eladhatóságát nézte, az ő szájíze szerint lett kikeverve az anyag. Összességében nem rossz, de lehetett volna jobb is. Persze lehet, hogy így lett extrém.
A death metal ekkoriban, tehát a ’90-es évek legelején élte világkorát. Egyaránt megfért egymás mellett az őrlős brit, a dallamos, láncfűrész hangzású skandináv (svéd és finn), a technikás floridai, valamint a zúzós, brutális New York-i (Suffocation, Cannibal Corpse stb.) vonal. Számotokra melyik volt a legvonzóbb?
Mindegyikben voltak nagyon jó témák, bár egy-egy album a végére ellaposodott. Más-más stílust szerettünk, ezért volt igazán jó a banda. Berci kedvelte a technikás részeket, én inkább a gyors, darálós részeket erőltettem.
Hogyan vélekedtetek az Atheist/Cynic/Death fémjelezte progresszív hullámról?
A Cynic a mai napig isten.
A Carcass Heartwork albuma szerinted mekkora hatással volt a színtérre?
A Carcass mindig is meghatározó eleme volt ennek a műfajnak, mindegy, melyik albumukat nézem.
Mi a véleményed arról, hogy a Napalm Death a kezdeti grindcore csapatból fokozatosan death metal bandává lett?
Nem hiszem, hogy ez baj lenne. Tudni kell mindig más albumot készíteni, megújulni, de ütősnek maradni. Ha mindig ugyanazt csinálod, unalmas lesz.
Ekkoriban hazánkba is begyűrűzött a death metal, rengeteg zseniális banda jött létre, például a Subject, az Intense Agonizing, a Life Discussion, a Cultic Pulp, az Eczema, vagy az Unfit Ass stb. Milyen viszonyt ápoltatok ezekkel a csapatokkal?
A kapcsolattartó nálunk Berci volt, sok zenekarral játszottunk együtt. Szerintem jó viszonyban voltunk. Kámfort kifejezetten bírtam.
Ha csak Szombathelyre vetítjük le az akkori eseményeket, a ti városotokban is aktív metal élet volt akkoriban? Ismertétek a Lightning nevű thrash bandát?
Szombathely mindig aktív volt ezen a téren, még most is dübörög a metál élet. Bár már nem ott élek, még mindig szívesen visszatérek. A Lightning nevű formációt egyszer láttam, nem tudok sokat mondani róluk.
Az Intense Agonizing egy split EP-t, a Subject pedig egy EP-t jelentethetett meg külföldi kiadóknál, míg az Internal volt hazánk első, országosan megjelentetett és reklámozott death metal kiadványa. Büszkék voltatok erre?
Mindig büszkék voltunk az E.D. sikereire, ezért is merült fel az újjáalakulás gondolata, de ez egyenlőre kivitelezhetetlen.
Szerinted volt a hazai zenekarok között rivalizálás?
Nem hinném, én legalábbis nem érzékeltem. A rivalizálás senkit nem visz előre.
Külföldről milyen visszajelzéseket kaptatok a lemezre? Lett volna esélyetek nyugati kiadóhoz szerződni? Kaptatok ajánlatokat?
Nem, nem volt lehetőségünk külföldi kiadóhoz szerződni, illetve le voltunk szerződve az LMS-nél.
Azokból az időkből milyen fanzine-ekre emlékszel? Sokat foglalkoztak veletek az ilyen típusú kiadványok?
Jó pár interjút adtunk fanzine-eknek, de nevekre nem emlékezem.
Viszonylag sűrűn koncerteztetek; hogyan emlékszel vissza az Extreme Deformity fellépéseire? Melyek voltak a legjobb bulijaitok?
Sok koncert volt, különböző helyszínek – különböző élmények. Nehéz volt eljutni a különböző városokba, kevés ilyen csóró banda volt, mint az E.D. Nem is tudom, hogyan csináltuk. Tisztelet és köszönet a szülőknek!
Hogyan sikerült annak idején a Moby Dick-kel közös turné?
Szerintem nagyot dobott a zenekar ismertségén, kár, hogy a végén már mindenen veszekedtünk. A koncertek jók voltak, és a siker sem maradt el.
Azt tudod, hogy a Crude Ore 1993-ban kazettán megjelentette egy ajkai fellépéseteket (1993. február 27.)?
Ó! Ez nekem új!
A ’90-es évek közepén a death metal – és úgy en bloc az extrém metal – „kiment a divatból”. Bejött a modern/nu metal, a grunge, a pop/punk, a rap/hip hop/hardcore, ezt ti hogyan éltétek meg? Törvényszerű volt ez a változás?
Kellett valami új. De ez nekem nem jött át. Ezért is kanyarodtam más irányba.
Ezek a trendek ártottak a tradicionális heavy metalnak?
Nem is tudom! Szerintem mindenki megtalálja a maga stílusát. Nem vagyunk egyformák, ezért szükség van a sokszínűségre.
Mi történt veletek az Internal utáni periódusban? Mintha eltűnt volna a zenekar…
A lemez után elkezdtünk dolgozni a következőn. Nagy terveink voltak, írtunk is jó pár nótát, viszont elkanyarodtunk az eredeti stílustól, ezért ellentétek alakultak ki. Ezeket eleinte még megoldottuk, majd szétváltunk.
Tóth Csaba basszusgitáros mikor és miért távozott? Zenei, emberi ellentétek merültek fel?
Ez Berci döntése volt. Szerintem személyes, illetve hozzáállásbeli ellentétek, problémák miatt.
A helyére Czeglédy Tamás érkezett a kőszegi Animosity-ból. Czegin kívül mást is meghallgattatok, vagy ő volt az első számú kiszemeltetek?
Csak Czegi jöhetett szóba, és ő élt is a lehetőséggel. Nagyon jó ember, bár nekem Totóval sem volt bajom.
Czegivel születtek új dalok? Egyáltalán, az Internal megjelenése után milyen elképzelésekkel, tervekkel álltatok neki az új nóták megírásának?
Igen, Czegivel alkottuk az új nótákat, lehetett rá alapozni. Értett ahhoz, amit csinált, voltak jó ötletei. Kár, hogy véget ért az a korszak, de így engedett teret új bandák létrejöttének. Mindenki elindult a maga útján, és kiteljesedhetett. Ennyi volt az E.D., és ez innen nézve már történelem.
Leave a Reply