
Minél több évtizeden ível át egy csapat karrierje, annál nagyobb az esélye annak, hogy zeneileg mellékvágányra tévedjen, ahonnan aztán vagy vissza tud kecmeregni a főcsapásra, vagy nem. A ’83-’86 közötti Black Sabbath mellett most hirtelen az Iron Maiden, a Judas Priest és a Paradise Lost jut eszembe példaként: Harris-ék Blaze Bayley-vel, Tipton-ék Ripper Owens-szel tévedtek be a susnyásba, Nick Holmes-ék pedig kis híján kísérletezőkedvüknek váltak áldozataivá a Host-Believe in Nothing albumok időszakában.
Persze, lehet, hogy valakinek éppen ezek a lemezek a kedvencei, de egyértelmű, hogy az említett csapatok nem ekkor írták történetük legfényesebb lapjait. Sőt, azt gondolom, ha azon az ösvényen folytatják útjukat, menthetetlenül megragadnak a középszerűségben, vagy szimplán feloszlanak, ami végül szerencsére egyik zenekarral sem történt meg, mivel visszataláltak korábbi, jól bevált énekesükhöz vagy stílusukhoz.
Képzeljük el, hogy Brian Johnson-nak hívják a Kiss énekesét! Hogy James Hetfield acsarog a Slayer élén! Hogy Bruce Dickinson énekli a Judas Priest legnagyobb slágereit! Totálisan megzavarodnának tőle az említett csapatok rajongói. Ugyanez történt 1983-ban a Black Sabbath-tal is. A Heaven and Hell és a Mob Rules albumokat feléneklő Ronnie James Dio távozásának okairól már írtam a Live Evil koncertlemez kapcsán (itt). A lényeg, hogy a törpe óriás ’82 novemberében került lapátra, és vitte magával a dobos Vinny Appice-t is. Tony Iommi és Geezer Butler ezt követően több énekest is meghallgatott, például Nicky Moore-t (Samson), John Sloman-t (Lone Star) és az akkor még teljesen ismeretlen Michael Bolton-t, ám végül menedzserük, Don Arden javaslatára a korábbi Deep Purple-torok, Ian Gillan leigazolása mellett döntöttek.

Hármójuk projektje eredetileg nem a Black Sabbath nevet viselte volna, ám Arden (vagy a kiadó?) nyomására végül mégis a jól bevált márkanév mellett döntöttek, amiben talán az is közrejátszott, hogy az újra józan Bill Ward is visszatért a dobfelszerelés mögé. „Ez volt az első olyan album, amit tisztán játszottam fel – emlékezett utóbb a muzsikus. – Ráadásul az egyik legjobb teljesítményemet produkáltam a lemezen. A Disturbing the Priest-ben például volt néhány poliritmikus rész és ellenpontozás, a szám végén pedig legalább húsz különböző instrumentumot szólaltattam meg.”
A korong címének (Újjászületés) üzenete nyilván az volt, hogy a csapat innentől friss lendülettel folytatja, mintegy újrakezdi karrierjét. Ám az anyaggal több probléma is volt. Először is a hangzása. „A keverésnél Ian pusztítóra állította a hangerőt, emiatt pedig a stúdiómonitorokon elszálltak a magassugárzók – írja önéletrajzi könyvében, az Iron Man-ben a gitármágus. – A nagyobb baj az volt, hogy ezt senki nem vette észre. Csak a tesztnyomásnál derült ki, hogy tompán és erőtlenül szól a lemez. Az eredeti szalagok nagyságrendekkel jobban szólnak.” Ezzel együtt a csapat addigi legkeményebb témái is ezen az albumon hallhatók.
Másrészt, Gillan blues-os énekstílusa és helyenként kifejezetten humoros dalszövegei egyáltalán nem passzoltak a végzet urainak zenei világához. „Ian témái szexuális töltetűek voltak, vagy vele megesett, tehát valós sztorikról szóltak. Ez meglehetősen távol állt Geezer vagy Dio világától” – mondta róla Iommi. – Egyik este például Bill autójával jött haza egy helyi klubból, és még tett néhány vad kört a stúdió területén található gokartpályán. Összetörte a járgányt, ami lángba borult, de ő még épségben ki tudott mászni belőle. Na, ebből a kalandból született az albumot nyitó Trashed szövege.”
„Én voltam a Black Sabbath legrosszabb énekese – nyilatkozta utóbb Gillan. – A banda muzsikája nagyon távol állt attól, amit bármikor korábban csináltam. Ráadásul nem hordtam bőrcuccokat, abszolút nem passzoltam a zenekar imázsába.” Ezt a gitáros is megerősíti: „Ian nagyszerű énekes, de teljesen más a zenei háttere, ezért időnként nehézséget jelentett számára a Sabbath dalait énekelni.”
Nem utolsó sorban pedig a borító is számos kritikára adott okot. Egy ördögi csecsemőt ábrázol, ráadásul valami egészen harsány, képregényszerű stílusban. Gillan-ék utálták a grafikát, a Kerrang! magazin pedig – olvasói szavazatai alapján – minden idők második legrondább hard rock/heavy metal borítójának választotta. (Arról már nem is beszélve, hogy a kép eredetijét a Depeche Mode is felhasználta 1981-es kislemeze, a New Life borítójához.)
Ugyanebben az évben jelent meg Ozzy zenekarának harmadik albuma, a Bark at the Moon is, a mi Komjáthy Györgyünk pedig, ki tudja, milyen megfontolásból, ugyanabban a műsorában adott belőlük ízelítőt. Így aztán sokáig mindkettőből csak az anyagok első felét ismertem, így viszont utólag a B oldalak nem tudtak olyan közel kerülni hozzám, mint a korábban a rádióból felvett nóták. Ráadásul azokban az években olyan lemezeken keresztül ismerkedtem a birminghami négyes életművével, mint a We Sold Our Soul for Rock ’n’ Roll válogatásalbum, a Technical Ecstasy és a Never Say Die!. Ezek mellé jött a Born Again első öt dala – zöldfülű rocker legyen a talpán, aki ebből a katyvaszból kihámozza, hogy melyik is az IGAZI Black Sabbath.
Márpedig a ’83-as anyag is ígéretesen indul a már említett Trashed-del: lendületes darab, amely az előző két album nyitónótái, a Neon Knights, illetve a Turn Up the Night által megrajzolt ívet folytatja. Az első pillanattól halljuk benne Geoff Nicholls szintetizátorhangjait. A tavalyelőtt elhunyt billentyűs nagyjából 1980-tól volt a Sabbath láthatatlan ötödik tagja, játékával azonban itt is észreveteti magát. Az instrumentális Stonehenge az ő magánszáma: a szűk kétperces tételt hangzása és hangulata alapján simán nevezhetjük a Mob Rules E5150-je ikertestvérének. E szerzemény szívhangjai vezetnek át az ijesztően kezdődő Disturbing the Priest-be. Jó nóta, ám talán itt érzem a leginkább a hangzás elégtelen voltát: lagymatag, csörgős-zörgős a dob, a basszus pedig alig hallható.
Az újabb ének nélküli szösszenet, a The Dark is remek intrója a Zero the Hero-nak, amely a lemez egyik „slágere”. Középtempós, kellemesen bólogatós nóta, állítólag a Guns N’ Roses Paradise City-jének alapriffjéhez is ez adta az ihletet. A hét és fél perces játékidőt azért egy kicsit soknak tartom.
A Digital Bitch és a Hot Line az album leginkább felejthető pillanatai, „tölteléknótái”, bár még ebben a minőségükben is jobban tetszenek, mint azok a dalok, amelyekkel Iommi-ék Cross Purposes és Forbidden lemezeiket töltötték meg. A kettő között viszont ott találjuk a címadó szerzeményt, amely egy különös hangulatot árasztó, kvázi lírai darab. Ráérős lassúsága miatt a maga idejében talán idegenkedtem tőle, mai füllel viszont kifejezetten tetszik. Akárcsak a korongot záró Keep It Warm, amely elsősorban a refrénjével fog meg, ugyanakkor az újkorszakos Deep Purple is eszembe jut róla.
Az anyag végül ’83 augusztusában látott napvilágot, és jobbára negatív kritikákat kapott, ezzel együtt a brit lemezlistán a 4., az amerikain pedig a 39. helyig jutott. Ez alapján az 1973-as Sabbath Bloody Sabbath óta ez volt Iommi-ék legnépszerűbb albuma. Az anyag sokaknál betalált, számos új rajongót szerzett a bandának. A Six Feet Under énekesének, Chris Barnes-nak egyenesen ez a kedvenc Black Sabbath nagylemeze, Lars Ulrich is a favoritjai között tartja számon, Ozzy pedig azt nyilatkozta: „ez a legjobb anyag, amit az eredeti felállás felbomlása óta hallottam tőlük”.
A Born Again-t népszerűsítő, két kontinensre kiterjedő koncertsorozat sem alakult a legzökkenőmentesebben. Mivel Ward-ot már a turné gondolatától is kiverte a jeges verejték (már csak azért is, mert időközben újra inni kezdett), a lemez felvételeit követően tőle ismét el kellett búcsúzniuk Iommi-éknak. A The Move és az Electric Light Orchestra egykori ütősét, Bev Bevan-t ültették a helyére, aki Gillan-hez hasonlóan megint csak nem a súlyos zenék sötétebb oldaláról érkezett. Meglepő lett volna, ha ez a formáció hosszabb ideig együtt marad…
A turné színpadképének alapját a Stonehenge monumentális oszlopai képezték, ám egy félreértés miatt (Geezer centiméterben adta meg a méreteket, a dizájnerek viszont inch-ben számoltak) ezek orbitálisan túl lettek méretezve, így abszurd módon néhány koncertet azért kellett lemondani, mert a gigantikus fa-üveggyapot megalitokat bizonyos helyszíneken egyszerűen nem lehetett felállítani. Mindenesetre a ’83-as angliai Reading Fesztiválon ők voltak a főzenekar, és a ráadásban „természetesen” a Deep Purple Smoke on the Water-jét is eljátszották.

Amikor a fellépéssorozat 1984 márciusában véget ért, Gillan bejelentette távozási szándékát: várta a nyolcévnyi szünetet követően újjáalakuló Deep Purple. (Jól döntött: míg a Sabbath ezt követően gyakorlatilag a feloszlás szélére került, Blackmore-ék dicsőségesen tértek vissza a Perfect Strangers albummal.) Ugyanekkor lépett le Bevan is. A pótlásukra egy ismeretlen amerikai énekes, David Donato érkezett, illetve a régi harcostárs, Bill Ward tért vissza. Ez a felállás is írt dalokat, sőt, még egy demót is készített, ám Geezer-ék elégedetlenek voltak a végeredménnyel, így útilaput kötöttek Donato talpára, a dobosnak pedig a folyamatos átjáróházból lett elege, és „Ez már nem a Black Sabbath!”-felkiáltással ismét távozott a fedélzetről. A süllyedő vízi járművet még ugyanazon év novemberében a kiábrándult Butler is elhagyta, egyedül a balkezes kapitány maradt a hajóhídon, hogy – új legénységet toborozva maga mellé – legalább olyan egzotikus vizekre vitorlázzon, mint tette azt a Born Again időszakában. De ez már a Hetedik Csillag, azaz a Seventh Star album története…
Geezer a ’92-es Dehumanizer albumra visszatért, Ward-nak viszont ez volt a hattyúdala: sorlemezen már nem, csupán a ’99-es Reunion koncertalbumon halljuk a játékát. Nem a legméltóbb búcsú, de így alakult…
A Born Again nem tartozik a Sabbath legjobb lemezei közé (lassan a szubjektív albumrangsorom megírásának is nekiülök), inkább kuriózumként és egyedi hangulata miatt érdemel említést.
Huha, akkor ugy latszik, en egy nagyon szuk reteget kepviselek, mert nagyon szeretem ezt az albumot. Imadom az eneket, a hangzast, a dalokat, mindent. Meg a boritot is imadom. Mondjuk szamomra rossz Sabbath album nem letezik. Szegeny Forbidden albumnak lehet osszehozok egyszer egy „vedobeszedet” 🙂
Nick Holmes
Köszi! 🙂