Dávid Laci kollégám előszeretettel hangoztatja, hogy a Los Angeles-i metal színtér a ’80-as években látványosan két táborra oszlott, az egyiket a glam/hajbandák, a másikat a thrash csapatok alkották. Ennek kapcsán azt gondolom, hogy miként az életben, itt sem minden tisztán fekete vagy fehér: árnyalatok, átmenetek, tisztán vagy részben az adott stílust játszó előadók vannak.
Már maga a műfaji besorolás kapcsán is támadhat némi zavar, hiszen egyes források igen tágan értelmezik például a glam metal fogalmát. A Wikipedia sok más mellett az Eat the Heat-korszakos Accept-et, a Def Leppard-ot, a Europe-ot, a néhai „Fast” Eddie Clarke vezette Fastway-t, Ozzy Osbourne Ultimate Sin albumát, a Queensryche korai munkáit, a Saigon Kick-et, a Skid Row-t, a Van Halen-t és a Warlock-ot is ebbe a kategóriába sorolja. Hát…
A glam metal-ról nekem a tupírozott hajú, sminkelt, tiritarka ruhákban feszítő, nőies megjelenésű, ugyanakkor nőfaló férfi muzsikusok, a kórusokkal, felturbózott, ultradallamos slágerek, valamint a hedonista, macsó dalszövegek jutnak eszembe. Bizonyos zenekarokra, például a Poison-ra, a Ratt-ra vagy a Mötley Crüe-re egy az egyben ráhúzható ez a klisé, mások inkább a stílus határvidékén, több irányzat metszéspontján mozognak.
A W.A.S.P.-ot is ez utóbbiak közé sorolnám. Bár a fent említettek közül sok minden rájuk is igaz, ám ők mindig is inkább az irányzat sötétebb oldalát testesítették meg: míg a többiek falták, ők shock rocker imidzsükből adódóan inkább kínozták a gyengébb nem képviselőit, sőt, a frontember, Blackie Lawless az ágyékára erősített körfűrésszel közelített hozzájuk. Nem túl bizalomgerjesztő hozzáállás…
A W.A.S.P. első találkozásunk idején, vagyis 1985 táján számomra egy volt a jó nótákat író, dallamos muzsikát játszó rockzenekarok közül. Viszonylag kevés csapatot ismertem még akkor, nem érzékeltem az egyes irányzatok között húzódó határvonalakat. A Metallicával és a Slayer-rel köszönt be életembe a „más”, az igazán kemény zene, addig minden csapat heavy metalt játszott.
Érdekes viszont, hogy amennyire alapdarabbá, klasszikussá vált nálam Lawless-ék bemutatkozó korongja, annyira hidegen hagytak a rá következő nagylemezeik. Pedig próbálkoztam, újra és újra nekiültem a többi, elsősorban a ’80-as években készült W.A.S.P. albumnak, ám egyik sem tudott olyan közel kerülni hozzám, mint a banda nevét viselő, éppen ma 35 éves alkotás.
Az utóbbi hetekben viszont ért egy kisebb megvilágosodás, mégpedig az, hogy hangzásában, de főleg hangulatában mennyire közel áll egymáshoz a W.A.S.P. és a Twisted Sister zenei világa. Az egyik térfélen a Torz Nővérek, a másikon a Szexuális Predátorok, ám a játék neve ugyanaz: dallamos, lendületes, egyszer súlyos, máskor lírai heavy metal. Mindkét csapat főhadiszállása, próbaterme valóságos slágergyár, mintha best of albumokat hallanánk, akár a You Can’t Stop Rock ’n’ Roll-t, akár a Stay Hungry-t, akár Blackie-ék 1984-es albumát tesszük fel a lemezjátszó korongjára.
A W.A.S.P.-ot 1982-ben hívta életre az énekes-ritmusgitáros Lawless (eredeti neve Steven Edward Duren) és az ugyancsak hathúrnyűvő Randy Piper, akik már korábbi zenekarukban, a Circus Circus-ban is együtt játszottak. Az első felállást rajtuk kívül Tony Richards dobos és Rik Fox basszusgitáros alkotta. Utóbbi hamarosan távozott, s a bőgőt – több tagcserét követően – végül Blackie akasztotta a nyakába, második gitárosnak pedig Chris Holmes-t szerződtették le. Így alakult ki ’83-ra a csapat első klasszikus felállása.
Számos „elmélet” létezik arra vonatkozóan, hogy minek a rövidítése a zenekar nevében olvasható négy betű. A legkézenfekvőbb a „White Anglo-Saxon Protestants”, azaz a „fehér, angolszász protestánsok” kifejezés, amellyel az Egyesült Államok Európából származó „őslakói” illetik magukat. A debütalbum eredeti amerikai kiadásán, a bakelitkorong középső címkéje körül viszont egy sokkal találóbb megfejtés olvasható: „We Are Sexual Perverts” (Szexuálisan perverzek vagyunk). De hallottam „We Are Sexual Predators”-ról, „We Are Satan’s People”-ről, illetve arról is, hogy a betűk közötti pontok szimplán vizuális célt szolgálnak, márpedig ha így van, akkor a „wasp” szó ugye szimplán darazsat (plusz rosszindulatú személyt, gonosz ötletet) jelent angolul…
A banda hamar hírhedtté vált sokkoló koncertjeiről, ahol is félmeztelen csajokat kötöztek ki a színpadon, Lawless pedig nyert húst dobált a közönségre. Eközben persze muzsikájukkal is felhívták magukra a figyelmet: ’82-es második demójukon (Face the Attack) már hallható volt a majdani debütalbum dalainak fele, a ’83-as második demón pedig a korong tíz szerzeményéből hét. A pontot az i-re első kislemezük, az Animal (Fuck Like a Beast) tette fel, címével, borítójával és dalszövegével is provokálva a rajongók és a megbotránkozottak egyre népesebb táborát.
Mindezek eredményeként nem kisebb kiadó kínált nekik lemezszerződést, mint a Capitol Records. Bemutatkozó albumukat kezdetben többféle néven emlegették: a korai kazettakiadások borítóján még az anyag első dala, az I Wanna Be Somebody címe szerepelt, a korong első nyomása tokjának gerincén pedig a Winged Assassins (Szárnyas Fejvadász), a hivatalos változat azonban szimplán a zenekar nevét viseli.
Érdekesen alakult a hírhedt Animal (Fuck Like a Beast) nóta sorsa. Az 1984 áprilisában napvilágot látott kislemezt egy független angol lemezcég jelentette meg, viszont, miután a dalt a hírhedt PMRC (Parents Music Resource Center) felvette a Piszkos Tizenötök listájára, a Capitol, attól való félelmében, hogy a nagyobb áruházláncok emiatt nem lesznek hajlandók terjeszteni a lemezt, az utolsó pillanatban lehagyta a számot az albumról. Csak az anyag 1998-as újrakiadására került fel ismét, ám amikor a kétezres években Blackie „visszanyerte” keresztény hitét, úgy döntött, hogy a továbbiakban nem játssza koncertjein a botrányos nótát.
A korong valamennyi szerzeményét Lawless jegyzi, plusz két nótába Holmes is besegített. A felvételekre a malibui Fort Apache stúdióban került sor. Az anyag zenei producere a frontember és Mike Varney volt, a hangmérnöki teendőket pedig Duane Baron látta el, aki a keverést is végezte.
Az albumot, pontosabban annak nyolc számát Komjáthy György műsorából vettem fel – a félórás adásidő csak ennyire adott lehetőséget. A School Daze és a The Torture Never Stops maradt le, érdekes módon tehát nem a kilencedik és a tizedik nóta, hanem mindkét lemezoldal utolsó száma maradt ismeretlen a honi rádióhallgatók előtt. Emiatt ez a két szerzemény nem is vált úgy a részemmé, mint a többi; a The Torture… hallgatása közben például olyan érzésem van, mintha az félig-meddig már a The Last Command albumhoz tartozna…
A többi viszont egy hibátlan nótacsokrot alkot, és egy olyan időkapszulát, zárványt nyit meg számomra, amelynek dalai teljesen más hangulatot árasztanak, mint bármi, amit Lawless-ék a későbbiekben alkottak. Az első albumok koraérett tökéletessége ez, hasonlót hirtelen a Metal Church-től vagy a Testament-től tudnék említeni.
Bármekkora respektje is van az Animal-nek vagy a Blind in Texas-nak, számomra az ezt a korongot nyitó I Wanna Be Somebody a No. 1. W.A.S.P.-sláger: lendületes, dallamos, ütős – ellenállhatatlan. De ugyanígy kedvenceim között említhetem a L.O.V.E. Machine-t, a B.A.D.-t, a lánccsörgéssel indító Tormentor-t vagy a lendületes Hellion-t is. Utóbbi nagyon jó B oldal-kezdés, különösen a fineszes „ráerősítős” refrén tetszik benne.
Az album leginkább lírai dala a Sleeping (in the Fire), de ez is inkább lassú középtempós szerzemény. A The Flame verzéiben egy csipetnyi Kiss-t érzek, a Twisted Sister-párhuzam pedig leginkább az On Your Knees-ben érhető tetten. Ezzel együtt teljesen egyedi, amit a perverz négyes csinál. Blackie karcos, karakteres hangja senki más orgánumával nem téveszthető össze; a gitárosok nem szólózzák szét a számokat, viszont megbízhatóan betonozzák le játékukkal, riffjeikkel a W.A.S.P. zenéjének relatíve súlyos alapjait. A dobosok teljesítményére alapvetően nem különösebben szoktam odafigyelni, itt viszont ki kell emelnem Richards élő, organikus játékát – élmény hallgatni.
A ’80-as évek közepén járunk, amikor a zenészeket még kötötte a bakelitlemez korlátozott játékideje, éppen ezért Lawless-ék nem is igen rabolják az időnket, bő 38 percben letudják a bemutatkozást. A 14 évvel későbbi újrakiadásra persze jó néhány csemege is felfért: a már említett Animal mellett a Rolling Stones Paint It Black-jének feldolgozása (amely már 1984-ben is szerepelt a L.O.V.E. Machine kislemez B oldalán), a Show No Mercy pedig az említett 1983-as második demóról és az egy évvel későbbi Animal single-ről lehet ismerős.
Röviddel az anyag megjelenése után Tony Richards kilépett a csapatból, a helyére Steve Riley került (aki szintén nem maradt sokáig, hiszen játéka csupán két W.A.S.P. nagylemezen hallható). A csapat már utóbbival indult első világ körüli turnéjára. Hírnevük látványosan megelőzte őket: Írországban néhány koncertjüket lemondták a szervezők, az Egyesült Királyságban pedig olyan szerződést próbáltak aláíratni velük, hogy senkit nem kínoznak meg a színpadon, nem használnak élő kellékként patkányokat és a nézőket sem dobálják véres húsdarabokkal.
Második albumuk, az 1985-ös The Last Command turnéját követően aztán a gitáros Randy Piper is búcsút intett társainak; az együtteshez Johnny Rod bőgős (King Kobra) csatlakozott, Blackie pedig ismét, immár végérvényesen a hathúros hangszert akasztotta a nyakába. A frontember rövid időre két alkalommal (1989-ben és 1993-ban) is feloszlatta zenekarát, 2001-ben pedig Chris Holmes is távozott a fedélzetről, ennek ellenére a W.A.S.P. jelenleg is „él és virul”: a csapat legutóbb négy évvel ezelőtt jelentkezett új albummal. S bár az együttes a The Last Command-dal érte el legnagyobb sikereit, Lawless koronájának legfényesebb gyémántja – szerintem – a három és fél évtizeddel ezelőtt megjelent bemutatkozó nagylemez.
Az első három W. A. S. P. klasszikus. De, nem én hangoztatom, sok mindennek utána olvastam.
Nem azt mondtam, hogy te találtad ki. 🙂 Számos interjúdban előkerül, mint téma. Közösségszinten valószínűleg így is volt, viszont én zeneileg az egyes irányzatok között – sem itt, sem máshol – nem húznék ilyen merev határvonalat.
Jim Drabos (Death Force) nyilatkozta még anno a Snakepitben a Los Angelesi glam bandákról, hogy chicks with dicks…….-:). Amúgy ott volt a „senki földje” is pl. Armored Saint, Malice, Commander.
Egyetértek! A Winged Assasins egy örök Heavy Metal klasszikus! Ugynakkora mint pl. az Unleashed In The East! Apropo… a Phantom Blue, mint klasszikus?
Szia! Idén az Unleashed in the East is jubilál, úgyhogy arról is hamarosan érkezik a cikk. 🙂 Én inkább Vixen-es, mint Phantom Blue-s vagyok, de megkérdezem a szerkesztőségben, hogy valaki írna-e róla.
Hmm… ha a Phantom Blue senkit nem érdekel akkor szívesen értekezek róluk. Mellesleg az ilyen túrások, mint Igorrr , vagy Myrkur senkit sem érdekel?
De, engem a Myrkur nagyon érdekel. A Mareridt albumról írtam lemezismertetőt, és nálam az év lemeze volt.