HITELES [e-ë] melléknév -en, -ebb [e, e]
1. A valóságnak megfelelő, azt kifejező, és ezért elhihető, megbízható, hitelt (2) érdemlő <állítás, hírforrás>. Hiteles hír, tudósítás. □ Nekem hinnem illik, mert igen hiteles kútfőből tudom. (Vörösmarty Mihály) Hogy a te neved János, arról hiteles bizonyságot tesz a matricula. (Lévay József) || a. (irodalomtudomány, művészettörténet) Olyan <művészi alkotás>, amely vmit, vkit művészi erővel, híven ábrázol, a valóságot így tükrözi. Hiteles arckép; hiteles korrajz; a táj hiteles leírása.
Hitelesség. Ez jut eszembe a Sex Actionről. Nem véletlenül kezdem ezt a koncertbeszámolót az Értelmező szótárból vett leírással, ugyanis ez a legjobb szó erre a kortalan produkcióra. 25 év után tértek vissza a dirty rock egykor mosdatlan fenegyerekei Miskolcra, azon belül is a Diósgyőrben található, egykor legendás koncerteknek helyet adó Ady Endre Művelődési Központba.
Én nemcsak hogy ott voltam azon a 25 évvel ezelőtti koncerten, hanem egy felvevős walkmannel rögzítettem is a bulit. Életem egyetlen koncertje, ahol ültem. De annyira vágytam egy Sex Action koncertfelvételre, hogy készítettem egyet magamnak. Utólag is köszönöm Berky Gyuri barátomnak, hogy kölcsönadta a walkmant! Az akkori setlist a képen mellékelve. Vicces, hogy akkor, 16 éves fejjel általam még nem ismert feldolgozások kilétére így, 25 év után derül fény, ugyanis a mostani buli után az énekesnél, Szaszánál rákérdeztem erre. 🙂 Viszont nem csak azon a bulin voltam, hanem minden miskolci Sex Action koncerten ott volt a helyem. Sokszor egyedül vonatoztam és villamosoztam fel Mezőkövesdről, hogy ott lehessek. De egy hiteles produkcióért simán megérte.
Az előzenekarról, a Jockey Jokers-ről szokás szerint sikerült lemaradnunk, ezért a zenekar elnézését kérem. Munkásságuk megismerését pótolni fogom.
Az Ady mindig is a kedvenc koncerthelyszínem volt. Mivel két bejáraton lehet lejutni, így a tömeg feltorlódása simán elkerülhető. Jó nagy dühöngő rész van, de akár le is lehet ülni a kb. 15 sornyi szék valamelyikére. Legutóbb, amikor itt jártam, a Tankcsapda első négylemezes turnéján, a Bedlam játszott előzenekarként, és iszonyú telt ház volt.
Mivel az újbóli összeborulás óta még nem láttam a Sex Actiont, nagyon kíváncsi voltam, hogy mit is kaphatok tőlük ezen az estén. A zenekar státusza jelenleg a Black-Out-éhoz hasonlítható. Évi két-három buli, általában Budapesten, esetleg egy nagyobb fesztiválon, új lemezre pedig talán már nem is számíthatunk. Bár, Utolsó kör címmel 2017-ben kaptunk egy albumot, három új számmal, na meg a Szasza és Miksa nélkül készült Olaj a tűzre album három dalával, immáron Szasza énekével.
A zenekar tagjai minden bizonnyal örömzenélés céljából lépnek fel, nem akarják elkoptatni az együttes legendás nevét azzal, hogy túlvállalják magukat koncertezés terén. Legyen ünnep egy Sex Action buli! Egyébként Szaszának ott a Zorall, ami azért elég sokat játszik, a koncert előtti pénteken például szintén a megyében, Mezőkövesden léptek fel. Zana Zolinak ott a Kartel, amely megújulva szintén sok koncertet ad, Matyi pedig a természetfilmes zeneszerzés mellett a Mátyás Attila Band-et viszi. Ja, és van még a szintén alkalmanként összeálló és koncertező F. O. System, Matyival és Zana Zolival. Viszont, bármibe lefogadom, hogy ha egyesével kérdezném meg a srácokat, melyik zenekarban érzik magukat a legjobban, a válasz szerintem minden esetben a Sex Action lenne.
A koncert minden várakozásomat felülmúlta, a zenekar élőben továbbra is nagyon erős. Laza, görcsmentes az előadás, ahogy ez a fiúkat a ’90-es években is jellemezte. Matyi gitárja vastagon, jól szólt, Zana Zoli alapja nagyon feszes volt; ahogy a jelen lévő zenész barátom megjegyezte, erre születni kell. Miksától az örök élet titkát lehetne megkérdezni, ugyanis egyszerűen úgy néz ki, mintha nem fogna rajta a kor. Szasza ördögi kacajából kevesebbet kaptunk, de karizmája, közönséggel való kapcsolata továbbra is kiváló. A koncert hangzása jó volt, talán egy kissé túl hangos is, de ez semmit nem vont le az értékéből. Inkább hangos legyen, semmint olyan halk, mint a nyári Budapest Parkos Alice In Chains. Ugyan nem volt telt ház volt, de szépen megtelt a terem, talán valamivel több, mint a feléig.
A Zuhansz velem-mel nyitottak, ami régebben is megszokott kezdés volt, aztán szépen sorban jöttek a további klasszikus darabok. Nem fogom az egész setlist-et felsorolni, minden albumról játszottak, az Utolsó körről a Nem sírok utánad című nótát, az Olaj a tűzre albumról az Egyet neked hangzott el. Természetesen a debütáló, bohócos album dalai váltották ki a legnagyobb ovációt, a Már nem érdekel, vagy a nyugis, elszállós Nem hagyom abba. A felkonferálásakor kiderült, hogy Szaszának ugyanaz a kedvenc Sex Action dala, mint nekem, a Hallod a hangom.
A visszatérés, újbóli összeállás utáni első lemez, a 2005-ös Jöhet bármi is több tétellel képviseltette magát, és újból megbizonyosodhattam róla, hogy mennyire jó az az album. A Nem használ a szó kifejezetten slágeres. A Valami vár húzós, blues-os témája az Olcsó élvezetről jött, a Mocskos életen szereplő Ördög vonatára viszont nem számítottam, meglepett az elővétele. A Ne játssz velem nagyot ütött, az együtt éneklős, Ahova lépsz pedig az egyik közönség által legkedveltebb dal. A koncertet a punkos, lendületes Vörös a szád zárta.
A zenekar nem szántotta fel a színpadot, Matyi és Miksa cserélt helyet időnként, Szasza pedig elöl, középen énekelt, és kommunikált a közönséggel. Sütött róluk a jókedv, szerintem jól érezték magukat, biztos jólesik nekik játszani ezeket az időtlen klasszikusokat.
A Sex Action működőképes, hiteles produkció. Bármelyik tag lecserélésével ez a kohézió minden bizonnyal megszűnne, úgyhogy maradjatok még meg nekünk, srácok! A közönség pedig érzi, ezen az estén is érezte a beszámoló elején említett hitelességet, és ezért vevő volt mindenre, így mindenki elégedetten távozhatott. De hát ez a lényeg, nem igaz?
Leave a Reply