A Los Angeles-i indusztriális metal csapat klasszikus felállásának ritmusszekciója, azaz Raymond Herrera dobos és Christian Olde Wolbers basszusgitáros 1993 és 2009 között játszott együtt a zenekarban (Herrera alapítóként már 1990-től jelen volt), nevükhöz – így, közösen – öt Fear Factory-album megalkotása fűződik, amelyek között a klasszikus Demanufacture-t is ott találjuk. Érdekesség, hogy ezek közül a két utolsón (Archetype – 2004, Transgression – 2005) az időlegesen kilépett Dino Cazares távollétében Wolbers gitározott.
Végül minden különösebb magyarázat nélkül, 2009 áprilisában Burton C. Bell énekes és Dino Cazares kirakta őket a bandából, és újraszervezte a Fear Factory-t. A felek később pereskedtek is a névhasználat miatt.
Raymond Herrera
A mexikói felmenőkkel rendelkező dobos 1972-ben, Los Angelesben látta meg a napvilágot. Első komoly zenekara a Fear Factory volt, azonban szinte a kezdetektől több vasat (dobverőt) tartott a tűzbe: 1992-2002 között a death metal/grindcore csapat, a Brujeria ütőse, 2002-2004 között pedig az ugyanebben a műfajban utazó Asesino ritmusfelelőse is volt – mindkettőben Greñudo művésznéven. Előbbi zenekarral számos anyagot rögzített, az Asesino két nagylemeze közül viszont csak az elsőn (Corridos de muerte – 2002) működött közre. Még korábban, 1991-1995 között állítólag a Phobia nevű grindcore-formációban is játszott, ám a banda ebben az időszakban készült kiadványai közül egyedül az 1993-as Return to Desolation EP közreműködői között tüntetik fel a nevét, ott is vendégmuzsikusként.

Herrera zenésztársával, Wolbers-szel, a Cypress Hill-frontember B-Real-lel és Stephen Carpenter-rel, a Deftones gitárosával az ezredfordulón megalapította a Kush nevű rap metal csapatot. Állítólag már abban az évben elkészült hét számuk, 2002-re pedig mind a 10 dal megvolt, a bemutatkozó album azonban csak nem akart megszületni. Ennek okaként azt hozták fel, hogy mind a négy zenész más lemezcéghez írt alá. Az anyag végül demók formájában, fájlmegosztó oldalakon keresztül jutott el a rajongókhoz. B-Real csupán 2014-ben (!) tudatta a nyilvánossággal, hogy a lemezmegjelenés ügye a kiadókkal folytatott csatározások miatt zsákutcába jutott.
Közben Herrera és a gitárra váltó Wolbers – a kanadai Threat Signal két tagjával, Jon Howard énekessel és Pat Kavanagh basszusgitárossal – egy másik zenekart is elindított. A metalcore-t játszó Arkaea 2008-ban alakult, egy évvel később jelent meg a bemutatkozó albuma (Years in the Darkness), 2012-ben pedig gyakorlatilag felfüggesztette működését.

A dobos azóta visszavonult a színpadi muzsikálástól, és más területeken kamatoztatja képességeit, a metal világában szerzett tapasztalatait. Még 1996-ban elkezdte levédetni a Fear Factory dalait, olyan célból, hogy azokat számítógépes játékokhoz, tévé- és mozifilmekhez használhassa fel. Megalapította az ezen a területen működő cégét, a Herrera Productions-t, amelynek neve 2003-ban 3volution Productions-re változott.
Zeneszerzőként és producerként számos videójáték megalkotásában vett részt (Ghost Recon Advanced Warfighter, Rainbow Six: Lockdown, Scarface: The World is Yours, Alpha Protocol, Test Drive 4, Too Human, Iron Man 2.), olyan megacégekkel együttműködve, mint a Microsoft, a SEGA vagy a Sony.
Eközben zeneszerzőként, producerként vagy muzsikusként többek között olyan előadók lemezeinek megszületésénél bábáskodott, mint a Cypress Hill, Shavo Odadjian (System of a Down), Billy Gould (Faith No More), a Puddle of Mudd, Wayne Static (Static-X), Pat Lachman (Damageplan) vagy a Megadeth.
2006-ban Raymond a kaliforniai Chatsworth-ben létrehozta saját lemezstúdióját, a Temple Studios-t, illetve társtulajdonosként egy italkereskedelemmel foglalkozó céget, a Redux Beverages-t. Tavalyelőtt megnősült, felesége Paula Rae Herrera.

Christian Olde Wolbers
A Fear Factory egykori basszusgitárosa 1973 nyarán Antwerpenben (Belgium) született. Hazájában a Cyclone és az Asphyxia nevű csapatokban fordult meg, utóbbival egy demót is rögzített (Anarchy – 1992). Húszévesen az Egyesült Államokban töltötte nyári szünideje egy részét. A Biohazard-os Evan Seinfeld hozta őt össze Dino Cazares-szel és Raymond Herrera-val, akik éppen csapatuk megüresedett basszusgitárosi posztját igyekeztek betölteni a megfelelő személlyel. Wolbers mellett döntöttek, ő pedig az Egyesült Államokba költözött.

2003-ben felajánlották neki, hogy legyen Ozzy Osbourne csapatának basszusgitárosa. Néhány héten át jammelt is az Ozzy–Zakk Wylde–Mike Bordin hármassal, ám végül úgy döntött, teljes energiáival a Fear Factory-ra szeretne koncentrálni. Két évvel később ő is játszott a Roadrunner United válogatásalbumon, amelyen a kiadóhoz tartozó zenekarok muzsikusai álltak össze dalonként egy-egy alkalmi szupergrouppá.
2006-ban Wolbers a Korn-t kísérte el a csapat európai turnéjára, és játszott velük három bulit. Rá két évre Raymond Herrerával és a Damageplan-énekes\Halford-gitáros Patrick Lachman-nal megalapította Burn It All nevű csapatát, ám lendületükből csupán egy demó rögzítésére futotta. 2011-ben csatlakozott a hardcore punk/crossover thrash-t játszó kaliforniai Beowülf-höz; az együttes 2011-es lemezén (Jesus Freak) nemcsak játszott, hanem producere is volt az anyagnak.
2014-ben Christian súlyos motorbalesetet szenvedett, amelynek során a karja, a lába és a bordái is eltörtek. Lábadozása alatt, hogy fizetni tudja kezelésének költségeit, Skype-on adott gitárórákat. Tavaly Senen „Sen Dog” Reyes énekessel (Cypress Hill), Roy Lozano (downset.) gitárossal, Billy Graziadei (Biohazard) gitáros-énekessel, valamint Fernando Schaefer dobossal (Worst) újabb csapatot alakított, a Powerflo-t, amelynek még ugyanabban az esztendőben a bemutatkozó albuma is napvilágot látott. Christian legújabb zenekara pedig az idén indult Sunflower Dead, amelyben hősünk ugyancsak a négy/öthúros hangszert nyűvi.


Maradék szabadidejében Wolbers mások albumain – Devin Townsend 1998-as Infinity-jén, a Soulfly ugyanebben az esztendőben kiadott debütalbumán, a Cypress Hill 2000-es Skull & Bones lemezén, illetve az egy évvel későbbi Stoned Raiders-en, valamint Snoop Dogg 2002-es Paid tha Cost to Be da Boss-án – vendégszerepelt. Producerként többek között olyan előadók anyagait gondozta, mint a Mnemic, az End of the Rope, a God Forbid, az Our Last Enemy, a rap világából pedig Ludacris vagy Everlast.
Christian Olde Wolbers volt az első muzsikus, aki használhatta az annak idején speciálisan Dimebag Darrell számára gyártott Krankenstein erősítőt.

Tovább is van, mondjam még? Hősünk tizenévesen focizott, egészen pontosan a belga másodosztályban szereplő Germinal Ekeren ifjúsági csapatának kapusa volt, később pedig az Antwerp Diamonds-ban játszott hátvédet. Az Egyesült Államokba áttelepülve sem akasztotta szögre a stoplis csukát: előbb a Hollywood United hálóját védte, jelenleg pedig a félprofi Angel City FC kapuőre.
Közben megalapította kapuskesztyűk gyártására specializálódott cégét, az Aviata Sports-ot, amelynek termékeit a Los Angeles Galaxy egyes számú játékosától kezdve a spanyol La Liga, a holland Eredivisie, az angol Premier League és számos egyéb bajnokság kapusai viselik.
Leave a Reply