Háni „Háncsa” Szabolcs a S.N.O.T. 20 évvel ezelőtt megjelent albumáról, az Activate-ről
A ’90-es évek második felében hazánk metal undergoundját is megérintette a nu metal-mozgalom; gomba módra bukkantak fel a zenekarok ebben a műfajban. Olyan bandák is voltak, amelyek egyediséggel próbálták ötvözni muzsikájukat, mint például az Eclipse, az Alfred’s Violin, illetve a S.N.O.T. Utóbbi csapat idén 20 éve jelentette meg lemezét, az Activate-et; ennek kapcsán a zenekar gitárosát, Háni „Háncsa” Szabolcsot kértem fel egy kis múltidézésre.
Háncsa, köszönöm szépen, hogy elfogadtad az interjú-felkérést! Miután az Activate lemez idén 20 esztendős, arra kérlek, elevenítsd fel nekünk azt az időszakot!
Hellózás! Az az időszak volt a fiatalkorunk, semmi más nem érdekelt, csak a zene. Munkából próbára és fordítva. A próbateremben éltünk, és élveztük a zenélést. 🙂
Mikor alakult meg a zenekar, illetve milyen zenei múlttal, tapasztalatokkal rendelkeztetek?
A zenekar ’96-ban alakult. Jómagam az Animosity nevű death metal zenekarban gitároztam, Czegi (Czeglédi Tamás) pedig basszerozott. ’94-ben bevonultam katonáskodni (fuck), aztán a leszerelés után semmi komoly zenekar nem jött…
Alapból a Czeglédi Tamás – ének/basszusgitár, Háni Szabolcs – gitár, Horváth Tamás – billentyűs hangszerek felállás jött létre, vagy előtte voltak tagcseréitek is?
Igen, abszolút így akartuk. Nem volt potenciális dobos, aki szóba jöhetett volna, ezért a gép vette át a szerepét (pontos, nem pofázik, nem zörög feleslegesen, nem hangos… :-)). Tagcsere csak az én kilépésem után történt, akkor érkezett Scheer „Max” Viktor gitározni.
Eredendően trió felállásban gondolkodtatok?
Bőven elég a három ember, egyes (hakni) helyeken az egy is sok, hahahaha!
Hogyan emlékszel az akkori Vas megyei metal életre? Gondolok itt Szombathelyre, Kőszegre és vonzáskörzetükre…
Akkor nagyon ment a metal/rock/punk/hardcore ezen a részen. Sokan jártak koncertekre, a Végállomás dübörgött.
Ami a zenei világotokat illeti, az akkori modern/nu metal-orientált közegben amolyan kakukktojásnak számítottatok, rajtatok kívül a Carwashtagnacht-ra emlékszem még. Ez tudatos döntés volt a részetekről?
Imádtuk a nu metal bandákat, de ahogy már említettem, meguntuk a dobos-keresgélést, és persze akartunk egy olyan zenekart, amilyen még nem volt Magyarországon, vagy mi nem tudtunk róla! Az autómosós srácokat nem ismertük. 🙂
Két demót készítettek, egy magyar, majd pedig egy angol nyelvűt. Kérlek, beszélj ezekről részletesen!
Az első demó Félek címmel jelent meg ’96-ban. Jó visszhangja volt. Nyolc dal, industrial/nu metal/EBM stílusok keveredtek bennük, női vokállal kiegészítve. Az anyagot kétszer meg is turnéztattuk a Strong Deformity-ékkel. A második, angol nyelvű demó a Deepspace Christ volt, rajta négy dallal. Nyitni akartunk külföldre is, de abban az időben nem volt net, és nem nagyon tudtuk, hová-merre is induljunk, így maradtunk itthon.
Sikerült a demókkal felhívni magatokra a figyelmet?
Hál’istennek, igen, elég jól pörögtünk akkoriban. Sok koncert, fesztiválok, szinte mindenhol játszottunk
A második demónál a zenekarnév betűi közé pontokat tettetek. Ez miért történt?
Kénytelenek voltunk változtatni a néven, mert létezett egy kaliforniai zenekar, akiknek ugyanez volt a nevük. Így pontokat raktunk a betűk közé, hogy ne kelljen új nevet kitalálni, és így született meg a Separated Notions Operate the Torture, azaz az Elkülönített Eszmék Irányítják a Szenvedést.
Hogyan, mikor kerültetek a KO Records-hoz? Rajtuk kívül esetleg más kiadók is érdeklődtek irántatok szerződtetés céljából?
A KO Records szombathelyi székhelyű kiadó. Valahogy odakeveredtünk, már nem emlékszem! 🙂
Mikor álltatok neki a lemezanyagnak? Folyamatosan dolgoztatok új nótákon?
A második demó után azonnal. Folyamatosan próbáltunk, jöttek az ötletek dögivel.
Milyen módszerrel születtek a S.N.O.T. dalok?
Otthon, jammelgetés közben, a próbateremben.
Hogyan emlékszel vissza a stúdiózásra? Felkészülten érkeztetek a stúdióba, vagy esetleg még ott is születtek friss témák, ötletek, szerzemények?
Felkészülten érkeztünk (haha). A kezünkben volt minden hang, illetve a sampleren. 🙂 A stúdióban is jöttek még ötletek, de a dalokon már nem változtattunk.
Mennyi idő állt a rendelkezésetekre a felvételeket illetően? Ki finanszírozta a stúdiós költségeket?
Két hetünk volt felvenni a lemezt. Scheer „Max” Viktor volt a producer, ő sokat segített ötletekkel.
A demókról négy dalt mentettetek át a korongra. A többi nótának mi lett a sorsa? Azokat később már élőben sem játszottátok? Gondolok itt olyanokra, mint a Gyilkos csend, a Minden halott, vagy a Magamba fordultam…
Vannak dalok, amelyek lassan elkopnak. Ezeknek is ez lett a sorsuk. 🙂
Szándékosan magyarul vettétek fel a lemezt? Angol verzióban nem is gondolkodtatok?
Igen, szándékosan. Szerintem ez is adott egy kis pluszt a zenéhez, hogy magyarul ordibáltunk.
Kérlek, pár szóban fejtsd ki a véleményed az albumról!
A mai napig hallgatom a gyereket, de most már mindent másképp csinálnék. Akkor nem volt annyi tapasztalatunk a stúdiózás terén.
Az Anatómia című dalt megklipesítettétek; mi alapján esett rá a választásotok, illetve annak idején milyen gyakran került adásba?
A dalt még Tomsa (Horváth Tamás) írta az egyik EBM zenekarában. Tetszett nekünk, úgyhogy átvettük, egy kicsit megmetálosítottuk, és valamiért ez lett a klipes dal. A VIVA TV-n ment, persze nem főidőben. 🙂
Mekkora reklámot jelentett ez a lemeznek?
Talán ezt a dalt jobban ismerték…
A hangzással elégedettek voltatok? Elértétek mindazt, amit a lemezzel meg akartatok valósítani?Ott, a stúdióban elégedettek voltunk, úgy gondoltuk, mindent kihoztunk belőle, amit lehetett (mai füllel már nem így érzem).
Már demós bandaként is, és az album megjelenését követően is rengeteget koncerteztetek. Milyen légkörben zajlottak a S.N.O.T. bulik? Hogyan fogadtak benneteket a rajongók? Milyen emlékeket őriztek a koncertjeitekről?
Sokat mentünk, ez volt az életünk, a mindenünk. Egy zenekar akkor működik, akkor ismerik meg, ha koncertezik. Voltak parázs viták, összezörrenések, de barátok voltunk (vagyunk). A közönség mindig meglepődve állt, hogy ez akkor most micsoda: nincs dobos, ezek meg ott hárman a földig hajolva ugrálnak, haha.
Mi történt veletek ezután, a lemez megjelenését követően? Szinte nyomtalanul szívódtatok fel…
Én kiléptem a zenekarból, a többiek még csinálták, kiegészülve Scheer „Max” Viktorral, de hogy meddig léteztek ebben a felállásban, azt már nem tudom…
Tartottátok egymással a kapcsolatot? Baráti társaságként (volt) jellemezhető a zenekar?
A kilépésem után nem nagyon beszéltünk. Most már igen. 🙂
Hat évvel ezelőtt volt egy nagy sikerű újjáalakuló koncertetek, azóta viszont semmi nem történt. Kizárólag arra az egy alkalomra jöttetek össze?
2012-ben volt egy koncertünk Kőszegen, ahol te is ott voltál. Terveztük a folytatást, ami végül nem jött össze.
Új dalokban, lemezben nem is reménykedhetünk?
Már nem.
Mi a véleményed a jelenlegi hazai és nemzetközi metal színtérről? Naprakész vagy, folyamatosan követed a metal zenei folyamatokat, eseményeket?
Persze, napra kész vagyok. Nagyon jó zenekarok vannak most a palettán; egyik kedvencem az Apey and the Pea; az az erő, ami jön belőlük, ledöngöl. Zseniálisak.
Szerinted az Activate kiállta az idő próbáját? Újítónak, eredetinek számított a hazai piacon?
Mindenképpen. Akkor ez a zene még egyedinek számított itthon.
Háncsa, köszönöm szépen a válaszodat! Kérlek, zárszóként oszd meg velünk utolsó gondolataidat!
Metál az ész, ÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓ! 🙂 A viccet félretéve, LEGYEN ZENE MEG TÁNC! \m/
Leave a Reply