Gruesome: Twisted Prayers (2018)

Köztudott, hogy a zenekar kifejezetten arra tette fel a pályafutását, hogy Chuck Schuldiner és a Death hagyatékát, szellemiségét ápolja. Szó se róla, roppant megtisztelő feladatot vettek a nyakukba, amelyben azért nem kevés rizikó is van, lévén, hogy Chuck egyfelől tekintélyt parancsoló diszkográfiát épített fel, másfelől pedig gyakorlatilag hibátlan, párját ritkító életművet, briliáns lemezeket hagyott az utókorra. Eljátszottam a gondolattal, mi lenne, ha egy banda például a korai Morbid Angel (első négy lemez) irányát alapul véve kívánna alkotni. Hát, nem tudom, hogy érdemes-e vele megpróbálkozni…

Valljuk be őszintén: nagyon kevesen voltak/vannak a színtéren, akik olyan tehetségesek voltak, olyan céltudatosan dolgoztak/dolgoznak, mint Chuck Schuldiner. Mindenesetre a Gruesome nem ijedt meg a kihívástól, és ezt friss anyaguk is kiválóan bizonyítja. A 2014-ben létrejött banda ötlete Matt Harvey énekes/gitáros (Dekapitator, Exhumed, Expulsion), valamint Gus Rios dobos (Evil Amidst, Upon Infliction) agyából pattant ki (nem mellesleg a múltban rengeteg csapatban játszottak már, illetve segítettek ki), amikor mindketten részt vettek a Death to All turnékon.

Még ugyanabban az évben csatlakozott hozzájuk Daniel Gonzalez gitáros (Possessed) és Robin Mazen basszusgitáros (Castrator, Derkéta, Precipice), akik – mint látható – szintén nincsenek híján a tapasztalatnak. Azót ebben a felállásban dolgoznak, bár azt nem tudom, hogy a dalszerzést, a próbákat hogyan oldják meg, hiszen a tagok Arroyo Grande-ban (Kalifornia), illetve Miami-ban (Florida) élnek, de a földrajzi távolság, úgy tűnik, nem okoz különösebb problémát, mert a minőség esetükben konstans tényező. Egy biztos: komolyan gondolják művészetüket, szorgalmasan dolgoznak, hiszen megalakulásuk óta minden évben kedveskednek egy-egy kiadvánnyal rajongóiknak.

Kezdődött minden két demóval (Savage Land, Closed Casket – 2014), ezt követte bemutatkozó lemezük, a Savage Land (2015), majd jött két EP (Dimensions of Horror – 2016, Fragments of Psyche – 2017), és így érkeztünk el új korongjukhoz. Sőt, idén egy speciális felvételt is közzétettek, mégpedig a Death elődzenekarának tekintendő Mantas Legion of Doom című nótáját, amely a Decibel magazin Flexidisc sorozatára került fel.

A Twisted Prayers a Death három korszakát, alkotását, nevezetesen a Leprosy-t, a Spiritual Healing-et, illetve a Human-t veszi alapul, azok jellemzőit, jellegzetességeit gyúrja egybe. Elég belehallgatni a nyitó Inhumane-be, és egyből világossá válik minden, bizonyítást nyernek a leírtak. A Leprosy egy még kicsit primitív, de már előre, a progresszívebb irányba mutató témái keverednek a Spiritual Healing és a Human fémjelezte zenei világgal. Egész konkrétan az A Waste of Life, valamint a Lethal Legacy harmóniái egy az egyben a Human-t idézik; annyira élethűen adják elő azokat, hogy az embernek az az érzése támad, hogy kiadatlan Human-korszakos tételekről van szó.

Véleményem szerint a korai Cancer-re is hajazó Fate és az At Death’s Door akár utalásokként is felfoghatók, lévén előbbi a Death 1992-ben megjelent best of anyaga, utóbbi pedig egy kétrészes válogatás volt, az első korongon az Open Casket-tel, míg a másodikon egy Kiss-feldolgozással, a God of Thunder-rel szerepelt a zenekar. Ha pedig még azt is hozzáteszem, hogy a Crusade of Brutality-ben és az At Death’s Door-ban James Murphy szólózik, akkor a Spiritual Healing-éra hatása abszolút megkérdőjelezhetetlenné válik.

Úgy gondolom, felesleges kitérnem a zenészek egyéni teljesítményére; akik olyan „bátrak”, hogy Chuck emléke előtt adózva írják dalaikat, azoknál a felkészültség, a maximális tudás, a zene iránti alázat alapvető követelmény, ennek függvényében, nem is okoznak csalódást. Ahogy korábbi anyagaik, úgy az új korong borítója is Ed Repka nevéhez fűződik, a hangzás briliáns, azaz egy hibátlan művel állunk szemben.

Az egyik hazai online magazin oldalán egy olvasó úgy kommentelte az albumot, hogy „ha van piaci rés a metálban, akkor ez az”. Maximálisan igazat az illetőnek. Értem azt is, hogy nem eredeti, nem újító a zenéjük, viszont amit és ahogy csinálnak, az előtt maximális főhajtás, nekik pedig maximális elismerés jár. Nem vitás, hogy az idei év legjobb death metal kiadványa.

About Dávid László 823 Articles
Első cikke 1994-ben jelent meg a Metal Hammerben. Hazánk első webzine-je, a Ragyogás egyik alapítója. Később a Stygian Shadows fanzine munkatársa, hazai és külföldi fanzine-ek/webzine- ek cikkeinek szerzője.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*