Deathstorm: Reaping What Is Left (2018)

A múltkoriakban, a Shakma nevű csapatról szóló cikkemben azt fejtegettem, hogy hiánylom manapság a klasszikus old school thrash-ben fogant muzsikákat. A ’90-es évek legvégén és a 2000-es évek legelején reneszánszát élő műfaj szép lassan kikopott a köztudatból, helyesebben, csak kevesen vállalják fel ezt a zenei stílust. Legalábbis én így látom.

Az utóbbi időben azonban nem panaszkodhatok, lévén, hogy az eltelt csaknem két hétben több old school thrash anyaggal hozott össze a sors. Ezek közül vitathatatlanul az osztrák kvartett legújabb alkotása viszi el a pálmát, akiknek ez a harmadik lemezük. A történetük 2007-ig nyúlik vissza, amikor is Damage-ként hozták össze a csapatot, két demót rögzítettek, majd 2010-ben vették fel a Deathstorm nevet.

Valószínűleg egy percig sem tagadnák le a zenészek, hogy a korai, Pleasure to Kill-, Terrible Certainty-korszakos Kreator volt a legfőbb inspirációs forrásuk; eddigi kiadványaik ezt az állítást támasztják alá, mint ahogy az is, hogy 2011-ben Storming with Menace című EP-jükkel debütáltak. A Marco „Mac” Stebich (basszusgitár/ének), Mani (dob) és Ferl (gitár) alkotta tagsághoz 2014-ben csatlakozott Steindl gitáros, mintegy a hangzást, a zenét még brutálisabbá téve.

A mai mezőnyben ritka az olyan alakulat, amelynek pályafutását fanatikusan követem; az osztrákoké speciel ilyen, mindegyik hanghordozójukat egyformán szeretem, abszolút hitelesen, valósághűen tolmácsolják a régi Kreatort egy az egyben megidéző, kíméletlen, agresszív thrash zenét. Minden együttes karrierje során eljön a pillanat, amikor már nemcsak példaképeinek emléke előtt adózik és ápolja azok hagyatékát, zenei világát, hanem változtatnia kell a jól bevált formulákon, mert unalmassá, egydimenzióssá válik a produkció, a rajongók egyszerűen megunják a banánt.

Feltételezem, a Deathstorm esetében is erről lehet szó, ugyanis a Reaping What Is Left már nem a korai Kreator puszta utánzása, hanem egyéb hatások is feltűnnek a csapat muzsikájában. Rögtön leszögezem, hogy maradt a jó öreg, régi iskolás megközelítés, modernizációtól, korszerűsödéstől nem kell tartani, csupán a zenei horizont tágult, és további, a ’80-as években meghatározó szerepet betöltött zenekarok hatásai szivárogtak be. Erre az egyik legjobb példa rögtön a hangulatos The Reaping intróját követő Agent of Dismay, amelyben Mac az előző albumokhoz viszonyítva hisztérikusabb hangja Martin Van Drunent idézi, ennek megfelelően a korai Pestilence ugrik be, míg a hangzás, a nóta szerkezete a Golem és a Urm the Mad fémjelezte Protectort juttatta eszembe.

Ahogy azt a múltban tették, a változatosságról ezúttal sem mondtak le: a váltások, a harmóniák (pl. Predatory Kill, Ossuary Darkness) a szerzemények sajátjai. A By Sword, by Pick, by Axe, illetve az Unholy Lamentations a karrierje csúcsán lévő Slayert (Reign in Blood–Seasons in the Abyss) idézik, mégpedig olyannyira, hogy utóbbi tétel dallamai kísértetiesen hasonlítanak (megegyeznek?) a Raining Blood-éra. Esetükben a vastag, telt hangzás is megszokott dolog, és ez jelen esetben sincs másképp.

Az osztrák legények harmadszor sem tévedtek, egy szemernyi csalódást sem okoztak a lemezükkel: a Reaping What Is Left egy erőtől duzzadó, kiváló alkotás lett. Nálam minden esélye megvan arra, hogy az év végi elszámolásnál az élbolyban végezzen.

About Dávid László 823 Articles
Első cikke 1994-ben jelent meg a Metal Hammerben. Hazánk első webzine-je, a Ragyogás egyik alapítója. Később a Stygian Shadows fanzine munkatársa, hazai és külföldi fanzine-ek/webzine- ek cikkeinek szerzője.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*