Necrophagia: Season of the Dead (1987)

Amikor a death metal amerikai gyökereiről, múltjáról beszélünk, akkor a Possessed, a Mantas/Death, a Morbid Angel, az Executioner/Xecutioner/Obituary, a Massacre neve ugrik be, tehát túlnyomórészt a floridai vonal. Kétségtelen, hogy úttörő szerepet játszottak a műfaj létrehozásában, elterjesztésében, nélkülük talán a világra sem jött volna ez a szélsőséges, agresszív, brutális zenei irányzat, vagy legalábbis nem úgy, nem abban a formájában, ahogy ma ismerjük, szeretjük.

Azonban rendre kimarad a szórásból két (tengerentúli) zenekar, amelyek fentebb nevezett kollégáikkal azonos időben jöttek létre, sokat tettek a death metal világra segítésében, és ugyanúgy pionírokként hivatkozunk rájuk, mégpedig a Master/Death Strike, illetve a Necrophagia.

Utóbbi csapat az Ohio állambeli Wellsville-ben bontott vitorlát 1983-ban (nem összekeverendők a két demót és egy EP-t megélt kaliforniai speed/thrash alakulattal, akik később Nekroholocaust-ra változtatták a nevüket) Frank „Killjoy” Pucci énekes révén, akihez egy évvel később csatlakozott Larry „Madthrash” Madison gitáros, Bill James basszusgitáros, illetve Joe Blazer dobos, és ’87-es feloszlásukig együtt is maradtak. (Az újjáalakulás 1998-ban történt, de az már egy másik történet.)

Nagy elánnal vetették bele magukat a munkába, az földalatti metal mozgalom sűrűjébe, lévén nem kevesebb, mint hat demót (Death Is Fun, Rise from the Crypt – 1984, Autopsy on the Living Dead, The Hallow’s Evil (igazából ezt próbatermi felvételként könyvelik el) – 1985, Power Through Darkness, Nightmare Continues – 1986) rögzítettek, plusz ’86-ból még egy kiadásra sosem került 7” EP is fűződik a nevükhöz.

A legelső death metal zenekarok egyikeként aposztrofálják őket; mondanivalójukat tekintve a legelső lépésektől kezdve a belezős témákra, valamint a horrorfilmekre fókuszáltak, ezért a horror metal alműfaj keresztapáit tisztelhetjük személyükben. Nevük kannibalizmust jelent, a görög nekron (hulla, tetem), és phagein (enni) szavak kombinációja. Demóiknak köszönhetően hamar népszerűvé váltak a kazettacserélgetős undergroundban, felkerültek a New Renaissance által gondozott, 1986-os Thrash Metal Attack (Young Burial) és az 1987-es Speed Metal Hell Vol. III (Power Thru Darkness) válogatásokra; sőt bemutatkozó anyaguk, az 1986-os Ready for Death is a kiadó égisze alatt látott volna napvilágot.

Azért csak „volna”, mert a pletykák szerint a Necrophagia (állítólagos) illegális tevékenységeiből, valamint szövegei szókimondó volta miatt a mesterszalagot elkobozták, azonban a mesterszalag egy másolata 1990-ben újra felbukkant, és a csaló Embalming Records kalózformátumban, fekete vinylen (1000 példányban), illetve kazettán (ismeretlen példányszámban) piacra dobta.

Miután a New Renaissance (főnöke a Hellion énekesnője, Ann Boleyn volt) egyességre jutott a csalfa céggel, hivatalos kalózkiadvánnyá nevezte át a lemezt, a megmaradt példányok terjesztését átvette, majd „gyűjtői kiadásként” újra megjelentette zöld vinylen, műanyag tasakban, borító nélkül. Ezt az újrakiadást 500 példányra korlátozták (a dalok később újra feltűntek a 2000-es Legacy of Horror, Gore and Sickness kompiláción).

A csapat 1986 szeptemberében vonult a Pittsburgh-i Aircraft stúdióba, ahol novemberig dolgozott Killjoy produceri, illetve Henry Yoder zenei rendezői felügyelete mellett, a végeredmény pedig Drew Elliott alkotásába csomagolva, 1987 februárjában, Season of the Dead címmel – debütáló anyagként – került a boltokba. (A produceri státusz nem volt ismeretlen Killjoy számára, mert ebben a minőségében demóik, valamint a szintén Ohio-i Arch Rival Lucky 13 című demójának a felvételeinél is segédkezett.)

Killjoy régen

Azért fontos az évszám mellett feltüntetett hónap, mert a Death Scream Bloody Gore-ja három hónappal később, ugyanazon esztendő májusában (25-én) jött ki.

Ravaszul kezdődik a korong a dallamos, instrumentális címadó tétellel, amelynek részletei átúsznak az azt követő Forbidden Pleasure-be, de ahogy beérkeznek Larry Madison szikár, súlyos riffjei, Bill James, illetve Joe Blazer ritmusai, Killjoy egyedi, utálattól fröcsögő, senkiével össze nem keverhető hangja, egyből letisztul a kép, és mindenki számára világossá válik, hogy itt még csak véletlenül sincs szó mézédes romantikáról, felhőtlen szórakozásról. Ugyanakkor amellett sem lehet szó nélkül elmenni, hogy a sound egy kicsit vékonyabb, erőtlenebb, mint pályatársaik velük egy időben, ugyanabban az évben megjelentett hanghordozóinak megszólalása (The Eyes of Horror, Scream Bloody Gore, vagy ha a death metalon kívülre tekintünk Breaking the Silence, The Ultra-Violence, The Legacy, Terror Squad, Under the Sign of the Black Mark, Persecution Mania), azaz semmiképpen sem lehet vaskos hangzással illetni az albumot.

Ellenben groteszk, morbid, sötét hangulat járja át a művet, amelyben valahol a korai Celtic Frost (Hellhammer) és a Possessed szelleme sejlik fel, és ezt Larry Madison gitárjátéka is alátámasztja, legyen szó a Bleeding Torment-ről, az Abomination-ről vagy a Terminal Vision-ről. Az is a pozitív oldal felé billenti a mérleg nyelvét, hogy a számok változatosak, gyakoriak a tempó- és témaváltások, példának okáért a Beyond and Black a lemez, valamint a korai Necrophagia leghosszabb szerzeménye, míg a Mental Decay részben Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij Éj a kopár hegyen című művének metalosított változatán alapul.

Killjoy mostanában

Esetükben nem vegytiszta death metalról beszélünk, mert előszeretettel kevernek thrash(es) megoldásokat is a muzsikába. Érdekesség, hogy demóikról mindössze egyetlen dalt, az Insane for Blood-ot emelték át az anyagra. Ami pedig a szövegeket illeti, többek között Chris Reifert (Autopsy) és Chris Barnes is sokat tudna mesélni arról, mely zenekar munkásságából merített/merít ihletet.

Bár jókor voltak jó helyen, további albumokkal már nem bombázták az underground rajongókat, ugyanis 1987-ben feloszlottak. Inaktivitásuk egészen 1998-ig tartott, amikor Phil Anselmo mutatott néhány riffet a főnöknek (nem mellesleg Killjoy Phil-lel, Fenriz-zel, Satyr-ral és az ex-Mayhem-es Maniac-kel 1999-ben a szupergroupnak minősített Eibon-t is összehozta, lemezmegjelentetésről is szó volt, de a tagok egyéb zenei elfoglaltságai, és Maniac távozása miatt a tervek borultak, ám egy dalt, a Mirror Soul Jesust azért így is felvettek a Moonfog Productions 2000-ben kiadott, A Different Perspective válogatására), aki ezen fellelkesülve újra berúgta a motort, és újjáalakította a Necrophagia-t.

Bár korábbi társai közül senki nem vett részt az újrakezdésben, azóta is töretlen aktivitással dübörög a Necrophagia gépezete, viszonylagos rendszerességgel jelentetik meg lemezeiket, és a minőségre is mindig odafigyelnek.

Véleményem szerint a death metal irányzat egy méltatlanul elfeledett, alulértékelt produkciója a Season of the Dead, sokkal több potenciál volt ebben az anyagban annál, mint amennyit elért, mint ami lett belőle. Az én olvasatomban klasszikus.

About Dávid László 823 Articles
Első cikke 1994-ben jelent meg a Metal Hammerben. Hazánk első webzine-je, a Ragyogás egyik alapítója. Később a Stygian Shadows fanzine munkatársa, hazai és külföldi fanzine-ek/webzine- ek cikkeinek szerzője.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*