Defiance: Beyond Recognition (1992)

Noha Coly pár héttel ezelőtt a SÜLLYESZTŐ-ben már megemlékezett erről a zenekarról, én azonban úgy gondoltam, hogy harmadik, egyben utolsó (az akkori időszakukat tekintve) lemezükről írnék pár gondolatot, mert egyrészt nem feltétlenül tartoznak a legismertebb, legkedveltebb zenekarok közé, másrészt pedig idén éppen negyedszázada látott napvilágot az album.

Az 1985-ben, Oakland-ben alakult banda a másodgenerációs Bay Area-i csapatok közé tartozott, egyívásúak voltak olyan földijeikkel, mint a Vio-lence, a Testament vagy a Forbidden. Csak a rend kedvéért, rajtuk kívül még két Defiance létezett az Államokban: az egy demót kiadott, power metalos knoxville-i (Iowa) együttes, illetve a tradicionális heavy metalban utazó, szintén csak egy demót megért scottsdale-i (Arizona) formáció.

Az oaklandi Defiance-t Mike Kaufmann basszusgitáros, Matt Vander Ende dobos és Brad Bowers gitáros hozták össze, akikhez később egy másik gitáros, Doug Harrington (R.I.P.) csatlakozott, ő viszont nem sokáig maradt, mert összeveszett Bowers-szel, így a helyére Jim Adams került. Végül a formálódó alakulat kitette Bowers szűrét, visszatért Harrington, majd belépett hozzájuk Mitch Mayes énekes, és megszületett a zenekar első, stabil felállása.

Koncertezni kezdtek az öböl környékén, amivel felhívták magukra a figyelmet, valamint elnyerték a helyi rajongók szimpátiáját. Mayes-zel rögzítették első, 1987-ben megjelentetett demójukat, de ő nem sokkal a demó megjelenése után lelécelt, utódja pedig Ken Elkington lett (aki a Thrash Forward soraiban is megfordult). Immár Ken-nel a soraikban kerítettek sort a második, 1988-ban kiadott, Hypothermia címet viselő demó felvételeire, és ez a kazetta keltette fel a Roadracer/Roadrunner kiadó figyelmét, amely leszerződtette az együttest.

Bemutatkozásuk ennek folyományaként az 1989-es, Jeff Waters produceri munkájának segítségével (a kanadai gitározik is a Deadly Intentions tételben) elkészített Product of Society lett. Egyben ez volt Elkington hattyúdala is, ugyanis néhány, hazai pályán adott koncertet követően útilaput kötöttek a talpára (az elkötelezettség hiánya volt az ok), az új énekest pedig Steev Esquivel (ex-Laughing Dead) személyében találták meg, így vele fejezték be a turnét.

1990-ben érkezett a Void Terra Firma, azonban, mielőtt Rob Beaton-nel bevonultak volna a richmondi Bay View stúdióba, hogy megkezdjék harmadik lemezük munkálatait, Steev-vel kábítószerfogyasztása miatt problémák adódtak. Rövid időre elbocsátották, és Matt Ulricksen-nel (Militia) pótolták, azonban Matt teljesítményével elégedetlen volt a társaság, ezért kirúgták, a Defiance-be pedig a megtisztult Steev tért vissza. Sajnos ez az incidens a felvételek, illetve az album megjelenésének elhúzódását jelentette, márpedig 1992-ben a thrash már nem volt olyan nagy szám, a megváltozott zenei közeg semmiképpen nem kedvezett a csapatnak.

Érdekesség, hogy a Beyond Recognition egy nap híján két évvel a Void Terra Firma megjelenése után került forgalomba. Valahol a sors egyik igazságtalanságának tartom, hogy mind az anyag, mind a zenekar eltűnt a süllyesztőben, de ezért ők is felelősségre vonhatók, mert sajnos semmi egyéniséggel, egyediséggel nem rendelkeztek, semmi újat nem tettek hozzá a műfajhoz, a muzsikájukat nem vértezték fel extrákkal. Eleve Steev Esquivel kiköpött Chuck Billy, a hangja egy az egyben a Testament frontemberét idézi – ennyi erővel Chuck is felénekelhette volna a lemezt –, annyi különbséggel, hogy híján van a dallamoknak, korántsem olyan karakteres az orgánuma, mint a hatalmas indiáné.

Abban mindenképpen egyetértek a Góréval, hogy a Defiance legnagyobb hibája a fogós dallamok, az emlékezetes, megjegyezhető refrének hiányában keresendő, de az kétségtelen, hogy roppant tehetséges muzsikusok alkották a tagságot. Sőt, hatalmasat léptek előre, fejlődtek az első két koronghoz képest, nem véletlenül tartják a rajongók ezt a lemezt a legtöbbre.

Matt Vander Ende a kétezres években

Elsősorban a Matt Vander Ende és Mike Kaufmann alkotta ritmusszekció (az egyik legalulértékeltebb duóról van szó) fejlődött rengeteget, egyszerűen brillíroznak az olyan szerzeményekben, mint a Killing Floor, a Step Back vagy a Dead Silence. Minden egyes nótában meghatározó szerephez jut a négyhúros hangszer, már-már jazzes futamokat pengetve. Mindemellett Mike a háttérvokálokból is kivette a részét, és ha már a háttérvokálok szóba kerültek, mindenképpen megjegyzem, hogy maga a producer, Rob Beaton és a Heathen-es David Godfrey White is szerepeltek az albumon (Inside Looking Out).

Az, hogy a thrash csillaga leáldozott, a zenei trendek pedig kezdtek változni, a zenészeket sem hagyta hidegen, mivel a The Chosen-ben, valamint a Powertrip-ben Steev későbbi zenekarának, a Skinlab-nek a csírái, muzikális irányvonala is felfedezhető. Feltétlenül a pozitív megítélés felé billenti a mérleg nyelvét az is, hogy Rob Beaton erőteljes, vaskos hangzást biztosított a lemeznek.

Miután Coly alaposan összefoglalta a zenekar pályafutását, újat nem tudok írni, így nem is szaporítom tovább szót. Maximum annyit jegyeznék meg, hogy a 2009-es The Prophecy-ért kár volt: ötlettelen, lapos művet tákoltak össze. Természetesen megítélés, ízlés kérdése az, hogy ki mennyire tartja klasszikusnak ezt az albumot (illetve elődeit), azért egy jobb gyűjteményből nem nagyon hiányozhat(nak).

About Dávid László 823 Articles
Első cikke 1994-ben jelent meg a Metal Hammerben. Hazánk első webzine-je, a Ragyogás egyik alapítója. Később a Stygian Shadows fanzine munkatársa, hazai és külföldi fanzine-ek/webzine- ek cikkeinek szerzője.