L.A. Guns: Hollywood Vampires (1991)

 

Ennél zavarosabb történet biztosan nincs a heavy metal-ban, mint az L.A. Guns-é. Miért mondom, hogy a fenébe is van ez? Megpróbálom röviden összefoglalni.

Körülbelül így kezdődött minden:

L.A. Guns alapítás, később fúzió a Hollywod Rose-zal, ebből Guns ’N Roses megszületés – amiben az L.A. Guns három zenésze ős tag, ebből következően L.A. Guns szünet, majd újraindítás. És hogy kik voltak ezekben a zenekarokban az illetékesek? Hosszú lenne a lista. A későbbi dolgokba meg bele sem megyek, mert számomra teljesen érthetetlen és káoszba torkolló.

Szóval, ez abszolút kigubancolhatatlan. De egyébként is, kit érdekel? Ja, eközben meg valami Guns ’N Roses siker sztori. Na, az meg végképp hidegen hagy.

Mi történt 1991-ben? Kiadta a Use Your Illusions dupla albumot a G’N’R. Mindenki rákattant. Még azok is, akik életükben nem hallottak rock/metal albumot. Sokan megkérdezték tőlem: „Te Guns-os vagy?” Én meg azt válaszoltam: „Igen, L.A. Guns-os.” „Mi van?” „Betűzöm: EL ÉJ GÁNZ”. Nem értették, nem tudták. Fogalmuk sem volt erről a bandáról. Elnyomta az „anyabandát” a torzszülött gyermek. Bocsánat, nem akarom megbántani a ’Roses rajongókat, csak bosszantó, hogy vannak olyan együttesek, akik megérdemeltek volna hasonló sikert, de nem szárnyaltak ekkora magasságokban. Nem voltam soha rajongója Slash-éknek – ez tény, de ez semmit nem von le az érdemükből. Ám mint tudjuk, így működik a zeneipar. Halkan megjegyzem, az L.A. Guns neve az USA-ban nem csengett rosszul, nem voltak sikertelenek, úgyhogy panaszra azért nem lehetett okuk. Főleg az első három album érájában. Csak ugye minden viszonyítás kérdése…

1988-ban jött ki a bemutatkozó lemez, ami egyből jó hírét keltette a bandának (honnan is vette nevét a Sex Action együttes?), de már egy évvel előtte megjelent a G’N’R debütálása, ami miatt hendikeppel indult a zenekar, mert az Appetite For Destruction lemez letarolt mindent, és (talán) elszipolyozott sok embert, emiatt így Tracii Guns-ék nem voltak képesek akkora felhajtást csapni, mint amit Axl-ék maguknak tudhattak. Szerintem a második lemez (Cocked & Loaded) nem hozta azt a színvonalat, mint az első – azért ez sem volt rossz, de a harmadik albummal, a Hollywood Vampires-zel dobott óriásit az L.A. Guns, számomra az egyik legjobb alkotás ebben a zenei stílusban.

Ezen a lemezen akkora rock/metal himnuszok sorjáznak, amelyekkel ritkán találkozik a halandó. De innentől hagyjuk is a G’N’R emlegetését, nézzük meg, mitől ilyen jó ez az album.
Ettől a dalfüzértől igazán jó kedved lesz, egy nyári „rákendroll” hétvégére ennél tökéletesebb zenei aláfestést el sem tudok képzelni. Jaj, nemrég még a Vintersorg lemezismertetőmben a fagyos telet dicsőítettem, és vágytam rá, de meggondoltam magamat: nyár van, éppen a Balatonon süttettem a hasamat, miközben elkezdtem írni a cikket; ráér még a zord idő, így elő a napszemüveggel, és a glam metal egyik legjobb lemezével! Mert a Hollywood Vampires-ön rendesen megkapjuk a napfényt.

Ami leginkább bejön ebben az albumban, hogy nagyon ízlésesen megírt dalokat hallhatunk. Semmi felesleges sallang, semmi csöpögős érzelgősség, semmi közhelyes téma. Mert néhány „hajbanda” esett már bele ilyen gyermekbetegségekbe. A „tökös” nóták valóban harapnak, a lírai dalok meg tele vannak igazi érzelmekkel. Mert ilyet is, olyat is kapunk. Változatos a lemez, ráadásul néha fúvós aláfestés is hallható, de kellő mértékben, így nem lett funky túltengés ebből kifolyólag.

A kezdés kicsit fura, enyhe keleties dallamokkal operál a banda az Over the Edge-ben, amely inkább egy középtempós, vontatott szám, de indításnak tökéletes, majd a Some Lie 4 Love-val beindul a rock-gépezet, és ez már egy igazi „együtténeklős” dal. Phil Lewis-nak kitűnő hangja van, Tracii Guns és Mick Cripps remekül tolja a riffeket és hibátlanul szólózik, a ritmusszekció (Kelly Nickels – basszusgitár, Steve Riley – dob) ugyancsak jól muzsikál. És ez az egész albumra igaz.

Még nagyobb vokáltémák halmozódnak a Kiss My Love Goodbye nótában, a Here It Comes egy pöttyet szaggatottabb, kevésbé lendületes szám, de ez egyáltalán nem baj, mert ez is azt mutatja, hogy nem egysíkú és unalmas a lemez.

Főcímlapon

Jön az első líra, Crystal Eyes képében. Gyönyörű lassú szám, az ember rögtön a tinédzser éveiben találja magát, amelyben az első szerelmek, csókok emlékei idéződnek fel. Phil hangjában nagyon sok érzelem rejtőzött, és ezt ebben a nótában meg is mutatja.

Nagyon sokat háttérvokálozik a zenekar többi tagja, ami ebben a stílusban nem egyedi dolog, és ez sokat dob a számok minőségén.

A Wild Obsession-ben hallhatók legnyomatékosabban a fúvós hangszerek, de ez a szám is egy lendületes, jó kis rock/metal szerzemény. A Dirty Luv igazi mocskos r’n’r, mint ahogy a cím is mutatja. A „csordavokál” sem hiányozhat ebből.

Kedvencem a My Koo Ka Choo, szinte táncra perdülök tőle (ha még táncolni is tudnék), annyira tele van lendülettel, élettel. Kicsi fúvós színezés, és egy pofás refrén. Ez nem sok, mégis működik. Na, azért húzós dobjáték, és óriási gitártémák is benne vannak a dalban. Egyszerűen szuper nóta.

Az It’s Over Now a második lírai szám. Semmivel sem rosszabb, mint a Crystal Eyes, igaz, nem is jobb. Mindkettő kellemes pihentető. Phil Lewis ebben a dalban is nagyon kitesz magáért. Simán a legnagyobb énekesek között kellene őt emlegetni a szakmának, de mint fentebb említettem, nem minden papsajt.

A Snake Eyes Boogie, mint a címéből is kitalálható, egy rockabilly dal. Erre tényleg lehet táncolni (majd megtanulok).
Újabb lassú szám: I Found You, és megint a szerelem a téma. Leoltódnak a fények, indulhat a lassúzás egy csinos lánnyal (most már tuti veszek pár táncórát, hogy semmiről se maradjak le).

De zárjuk az albumot egy „komolyabb” dallal, azaz a Big House-zal. Ebben a számban nagyon jó a refrén, meg az, ahogy a basszusgitár „vezeti” a nótát. Van a számnak egy kissé döngölős, lüktető jellege, ami által karakteres lesz. Ez a másik favoritom erről a lemezről.

A grunge betörése ennek a zenekarnak sem tett jót, a következő album (Vicious Circle) három évvel később jött ki, ezután adtak ki további lemezeket, de már sokkal kisebb sikerrel működtek a srácok. Eközben beindult a jövés-menés, feloszlás, újra alakulás, kettészakadás, egyesülés stb. Erre írtam fent, hogy számomra zavaros és érdektelen. A zenekar mai napig aktív, de hogy őszinte legyek, nem igazán követtem a későbbi dolgaikat. Az biztos, hogy az együttes fénykora a nyolcvanas évek végén, kilencvenes évek elején volt, aminek a csúcsa a Hollywood Vampires album.

 

 

A cikk szerzője: Zozzie 329 további cikk
Először 15 éves korában kóstolt bele a fanzine-újságírásba (Feszültség), sok évvel később, teljesen véletlenül került ismét közelébe a „szakmának”. Civilben egy vegyipari vállalatnál tudományos segédmunkatárs.

Legyél az első aki hozzászól

Szólj hozzá!

Az e-mail címed nem kerül nyilvánosságra.


*