A ’80-as évek közepe táján bekövetkezett death metal robbanás Svédországban is rengeteg fiatalt ösztönzött arra, hogy zenekart alapítson. Ahogy azt ma már tudjuk, ebben a műfajban a Nihilist számított abszolút alapnak és úttörőnek a skandináv országban, hatásukra rengeteg death metal banda alakult meg, komoly inspirációt jelentettek másoknak.
Az a bizonyos láncfűrész jellegű gitárhangzás, a harmóniák, maga a Sunlight stúdió etalonná nőtte ki magát. Ez az újfajta megközelítés természetesen azt is maga után vonta, hogy a Nihilist után felbukkant csapatok elkezdték utánozni a „feltalálókat”. Ahhoz képest, hogy mennyi death metal horda alakult Svédországban, a kezdeti időkben csak az Entombed, a Carnage, a Dismember, az Unleashed, a Tiamat és a Grave, mint első generációs együttesek, adtak ki lemezeket, az utánuk jövőknek be kellett érniük a kultikus underground státusszal. Követőkből pedig nem volt hiány: Eternal Darkness, Grotesque/At The Gates, Nirvana 2002, Macabre End/God Macabre, Necrophobic – a sor végtelen.
A Cromlech bevett névnek számít az undergroundban, Ausztráliában, Brazíliában, Kanadában, Kolumbiában, Franciaországban, Németországban éppúgy dolgoztak „Cromlech”-ek, mint Mexikóban, az Egyesült Királyságban, illetve az Egyesült Államokban (itt rögtön kettő is), ráadásul a többségük egymással egy időben, ugyanabban a stílusban (death metal) alkotott. Értelemszerűen ebből a vonalból Svédország sem maradhatott ki, és hogy a helyzet még cifrább legyen, az észak-európai országban is két Cromlech működött: az egyik az 1995-ben Varbergben alakult, elméletileg manapság is létező formáció, a másik pedig a „hőskorban”, azaz 1990-ben, Kramforsban létrejött társaság.
Az Eschatological Horrors ez utóbbi alakulatnak állít emléket, ugyanis ez a lemez a banda négyéves pályafutását fedi le, tehát egy, az összes felvételüket tartalmazó, gyűjteményes hanghordozóról van szó. Négy demót, a Forbidden Tombs of Horror-t (1991), a Deleterious Eschathological-t (1993), a Hidden-t (1992) és az As One With the Earth-öt (1994) vettek fel, amelyek közül utóbbi kettő ráadásul sosem látott napvilágot. A kiadó tehát alapos munkát végzett, ugyanakkor az összeállításba csak a kronológia miatt kötök bele. A mintegy 60 perces korongon 14 dal hallható, amelyek az alábbiak szerint követik egymást: Deleterious Eschathological (1.–3.), As One With the Earth (4.–7.), Forbidden Tombs of Horror (8.–10.) és Hidden (11.–14.).
Fennállásuk alatt Mats D basszusgitáros, Tobias Björklund dobos, Joakim B és Mikael Lindgren (később a Divine Souls-ban tűnt fel) gitárosok, valamint Leo Sjölund énekes képviselte a tagságot, utóbbit pedig Henrik J váltotta a mikrofon mögött az első demó megjelentetése után. Értelemszerűen ők is csak egy újabb csapat voltak a svéd „tömegtermelés” közepette, jókor voltak jó helyen, pechjükre azonban lemezt nem készítettek. Mindenképpen a jobbak közé sorolandók, hitelesen tolmácsoltak az Entombed és a Dismember által papírra vetett, kottába vésett death metalt, amelyre ez a kompiláció ékes bizonyítékul szolgál. Zömében a Like an Everflowing Stream hatása a mérvadó, míg a Left Hand Path befolyása kisebb hányadban érhető tetten.
Nem látom értelmét tovább szaporítani a szót, ez az 500 példányszámra limitált kiadvány tökéletes alkalmat nyújt a gyűjtemény hiányos részének betapasztásához. Érdemes és ajánlott felkutatni, beszerezni.
Leave a Reply