„Valamiféle metál, pszichedelikus és indusztriális beütéssel”

Levélváltás Incze Ottóval, az egykori Unfit Ass. basszusgitárosával – 2. rész

Máté Szabolcs énekes és Boruzs Attila érkezésével szextetté alakultatok. Ők mikor, hogyan kerültek a csapatba? Voltak korábban már zenekari tapasztalataik? Ezzel a lépéssel jelezni kívántátok, hogy egy az egyben eltávolodtok a death metaltól? Milyen új, friss zenei hatások értek benneteket ekkoriban?

Ezt a három kérdést egyben válaszolnám meg, mert összefüggenek. Tehát, valóban egyre több új hatás ért bennünket, és ez a zenénkre is rányomta a bélyegét. Egyszerre ment a Sepultura, Soundgarden, Fugazi, Ministry, Faith No More, Rage Against the Machine, Primus, Prong, Mr. Bungle, C.O.C., Meshuggah stb., és mindenkinek voltak még egyéb, különutas zenei kalandjai is, szóval jól kitágult a világ. Alapvetően még mindig durva alapokra építkeztünk, de már volt igényünk egy énekhangra is.

Így találtuk Szabiékat. Ők is egy helyi zenekarban (azt hiszem, a Fen Empty Soul-ban) játszottak. Grunge-os, rockos, érdekes zenekar volt. Előtte is zenéltek már mindketten. És mivel ipari zenéket is hallgattunk, plusz minden újdonság érdekelt, és Attila is jött a szintijével, pár kísérletezés után alakultak a dolgok. Mindketten tehetségesek voltak, nem volt probléma az új felállással. Ezzel egy kicsit Ottó is tehermentesítve lett, bár ő is énekelt tovább. Kialakult a „jó zsaru, rossz zsaru” ének, és lett egy frontemberünk.

Tudatos, szándékos zenei váltásról vagy természetes fejlődésről volt szó?

Ez teljesen természetes volt. Írtuk tovább a számokat és a szövegeket, az pedig egy plusz dolog volt, hogy beszálltak Szabiék is. Ha ez nem történik meg, akkor is működött volna tovább a zenekar, de azt már nem tudhatjuk meg, hogy milyen lett volna…

Az új felállás első alkotása a Manifest Maze demó volt, ami azonban nem került terjesztésre. Ennek mi volt az oka?

Szerintem a demó és a lemez (Pulse) időben olyan közel volt egymáshoz, hogy előbbit nem volt értelme maszterelni, de ebben nem vagyok biztos.

Turn című dalotok felkerült a Metal Hammer Demonstráció II. válogatására. Sikerült általa növelni a zenekar ismertségét, vagy esetleg komoly meglepetést okoztatok a fanatikusoknak?

Is-is. Hozott ismertséget, de fordultak is el a zenekartól, amit megértek. Számunkra nem volt furcsa a dolog, mert ez egy folyamat volt, de aki csak a két egymást követő anyagot hallotta, nyilván meglepődött az ének miatt. Elég éles volt a váltás.

A Demonstráció-válogatások szerinted hű képet adtak az akkori magyar undergroundról? Értem ez alatt, hogy színes, sokszínű volt a felhozatal, nem pedig trend-orientált…

Szerintem hasznosak voltak, sok zenekart lehetett megismerni általuk. Legalább van így valami kordokumentum… Nyilván nem ad teljes képet, de valóban nagy volt a merítése.

Milyen volt a metal zene háttere, támogatottsága a városotokban, Nyíregyházán?

Nem volt rossz. Voltak koncertek, kisebb fesztiválok, szórakozóhelyek (több is), EMBEREKkel tömve. Érdeklődés, zenekarok… a mostani siralmas helyzethez képest kifejezetten pezsgő zenei élet volt.

Mikor kötöttétek meg a szerződéseteket a Trottel Records-szal, és hány lemezre írtatok alá? Milyen kondíciókat kínáltak?

Fú, nem tudom, Miki talán jobban tudja ezeket. Szerzői kiadás volt, ők a gyártást és a terjesztés egy részét vállalták. Csak a Pulse albumra szerződtünk. Arra emlékszem még, hogy külföldi turnét is szerveztek nekünk, de arra már nem tudtunk elmenni, mert addigra szétment a zenekar.

Más kiadó nem is érdeklődött irántatok?

Volt érdeklődés, talán egy olasz kiadó részéről, de ugye semmi nem lett belőle.

1996-ban jött ki első (és sajnos egyetlen) albumotok, a Pulse. Emlékszel még esetleg a munkálataira: hol, hogyan, mennyi idő alatt vettétek fel, ki volt a zenei rendező/producer, ki keverte stb.?

Nyíregyházán vettük fel, úgy két hét alatt egy akkor még csak induló stúdióban, az addigi stúdiózásainkhoz képest jó körülmények között. Közös munka volt, de sokat köszönhetünk a két hangmesternek (Toma+Túró). Igen maximalisták voltak, úgyhogy hajtottak is bennünket, de ők is odatették magukat, a lelkesedésüket.

Ki finanszírozta a felvétel költségeit?

Összedobtuk.

A Manifest Maze összes tétele felkerült az anyagra? Ezek eredeti formájukban kaptak helyet a korongon, vagy némileg megvariáltátok őket?

A demóról talán egy szám nem került fel a lemezre, de sok dal lemaradt az akkori repertoárunkból, amiket élőben játszottunk. Ezek sajnos már semmilyen formában nincsenek meg. A többit valamennyire megváltoztattuk, sok ötlet született a stúdióban is.

Úgy vélem, hogy szokatlan és érdekes, eklektikus lett a Pulse, olyan alkotás, amellyel itthon nem igazán találkoztunk. Egyetértesz azzal, hogy előremutató mű született?

Az biztos, hogy eklektikus, azt pedig, hogy Magyarországon egy kicsit korán érkezett, más is mondta. Voltak koncertek, ahol nem tudták befogadni, mert nem tudták egyértelműen elhelyezni, hogy mit is hallanak (’96-ban jelent meg a lemez, de már ’95-ben is ezekkel a számokkal koncerteztünk). Ebben az értelemben mondhatjuk rá, hogy előremutató, de manapság már nem hiszem, hogy ez probléma lenne.

Borult hangulat, a Voivod-ot idéző, egyfajta elvontság jellemzi az anyagot, ugyanakkor a súlyos gitárok sem hiányoznak róla. Te magad hogyan foglalnád össze a lemezt?

Az általad említett eklektika szerintem jól leírja, de mindenképpen valamiféle metál, pszichedelikus és indusztriális beütéssel, és nem vidám, sem a zene, sem a szövegek. Plusz ugye volt rajta két techno-szerű remix, és az Edgar Allan Poe-s hangulat is jellemző volt rá. Jó sokat próbáltunk, és előtte koncerteztünk is legalább egy évig. Mindenki belevihette az ötleteit, és a stúdióra összeállt egy egységes masszává.

A No Brace dallamai engem például a Kajagoogoo Turn Your Back On Me nótájára emlékeztetnek…

Igen, az konkrétan az. Kezdetben véletlenül volt egy hasonló rész, aztán Szabi viccből ráénekelte az angol szöveget. Sokat gondolkodtunk, hogy hagyjuk-e benne poénként; olyan kontrasztos volt, hogy bevállaltuk.

Elek Ottó ekkor már kizárólag a dobolással foglalkozott. Hörgős részeket nem is írtatok?

Ottó végig énekelt, csak már nem hörgött, hanem kiabált. 🙂

Ti magatok annak idején elégedettek voltatok a végeredménnyel? Sikerült azt hangzást, hangulatot elcsípnetek, amit meg akartatok valósítani?

Többé-kevésbé igen. Jobban szólt, mint ahogy addig azt a koncerteken megszokhattuk, bár törekedtünk rá, hogy ne legyen nagy különbség az élő és a lemez hangzása között. Azért persze sok kütyüzés volt a stúdióban. Évek távlatából hallgatva vannak hiányosságai, de akkoriban szerintem jó volt. Az ötleteinket pedig tényleg végig tudtuk vinni.

Van információd arról, hogy hány példányban jelent meg az album, és mennyi fogyott belőle?

Nincs, tényleg nem tudom.

Voltak a lemezt népszerűsítő koncertjeitek?

Voltak jó bulijaink, bár a hivatalos lemezbemutató koncert a megjelenés után jóval később volt az FMK-ban. Az (valamilyen hangosítási baki miatt) nagyon rosszul sült el, de volt egy időszak, amikorra tényleg összeért a zenekar, és fasza koncerteket adtunk.

1997-ben az Unfit Ass. feloszlott; milyen okok vezettek a banda megszűnéséhez?

A szokásos egzisztenciális problémák: meló, család, távolság, ilyesmi.

Egyáltalán, milyen volt a hangulat a csapaton belül a korai időkhöz képest?

Nem volt túl jó hangulat, leginkább szomorúságot és tanácstalanságot éreztünk, de hát egy sokéves történet ért véget, és az sohasem mókás.

Elek Ottó ezután a Tankcsapdába került. Ti is folytattátok a zenélést?

Igen, Ottó egy-két évig a Tankcsapdában játszott, Attila reklámzenéket írt, Szabival pedig pár évig csináltunk egy elektronikus, trip-hop-os zenekart. Én később kiszálltam, ő viszont a mai napig nyomja, jó kis underground producer lett (Colorstar, Judy Jay, Secta Chameleon). Pár éve még csináltunk egy anyagot Gabikával (Human Error, Sote, Dog Attack), amolyan fotel metál cuccot Aversion to Focus néven, azóta viszont csak hallgatok zenéket.

Tartjátok még egymással a kapcsolatot? Ki mivel foglalkozik manapság?

Elég lazán, de azért hébe-hóba beszélünk, és találkozgatunk is. Elek Ottó tanít (a népi írók doktora), Laci fordítócéget visz, Miki gépészmérnök, Szabi, mint mondtam, főleg zenész, Attila is zenél, bár róla keveset tudok, én pedig kisplasztikát és ékszert készítek.

Követed még a metal zenében zajló fejleményeket, történéseket?

Az túlzás, hogy követem, de sok zenét hallgatok, új metal lemezeket is, és amióta ismerem Gabikát, viszonylag sok magyar crust, grind, punk bandát is megismertem. Az RNR666 nevű csapat eseményeit is nézegetem.

2011-ben a Neverheard Distro kiadó közös CD-n, remaszterizálva jelentette meg az együttes első korszakát dokumentáló Absurd Reality és Flagging Water demókat. Mennyire nyerte el a tetszésedet a kiadvány?

Mivel kazettáról lett maszterelve, nem szól nagyon másképp, a borító viszont kifejezetten nem tetszik (ez csak az én véleményem), de nem is ez a lényeg, mert ha Káger Balázs nem jelenteti meg, akkor csak néhány fiókban porosodott volna, így pedig szerintem többen ismerték meg bennünket, mint akkor, amikor még aktívak voltunk, szóval örülök neki.

Komoly, meghatározó életművet hagytatok magatok után?

Azt majd eldönti az utókor.

Ottó, köszönöm szépen a válaszaidat, és minden jót kívánok! Kérlek, oszd meg záró gondolataidat olvasóinkkal!

Köszi a megkeresést! Örülök, hogy ennyi év után is érdekel néhány embert az Unfit Ass. Üdv mindenkinek!

Incze Ottó napjainkban
A szerző: Dávid László604 publikáció
Első cikke 1994-ben jelent meg a Metal Hammerben. Hazánk első webzine-je, a Ragyogás egyik alapítója. Később a Stygian Shadows fanzine munkatársa, hazai és külföldi fanzine-ek/webzine- ek cikkeinek szerzője.

Legyél te az első, aki hozzászól!

Válasz írása

Az email címed sehol sem fog megjelenni.


*