Bad Brains: Rock for Light (1983)

1983 nem csak a thrash metal alapkőletételének éve volt; a pár évvel korábban beindult, első hardcore punk hullám is ekkortájt járt népszerűsége csúcsán. Addigra az Egyesült Államok mindkét partvidékén ismertségre (és a műfajon belül elismertségre) tett szert a thrash metalra is hatással lévő bandák tömkelege. Többek között az Adolescents, a Black Flag, a Minor Threat, az Agnostic Front, a Bad Brains (és még sorolhatnánk napestig) eddigre kiadták legnagyobb hatású lemezeiket. Utóbbi zenekar első LP-jét hoztam nektek, egy kis múltidézés/újkori véleményezés céljából.

Első LP-t írtam, de korántsem ez volt a Washington D.C.-i fiatalemberek bemutatkozása. A zenekart 1977-ben alapította négy fekete srác (H. R., polgári nevén Paul Hudson – ének, Gary Miller, aki Dr. Know-ként lett ismert – gitár, Darryl Jenifer – basszusgitár, valamint Earl Hudson – dob) Mind Power néven, és jazz-es, R&B-s zenét játszottak. A névváltásra még abban az évben sor került, miután megismerkedtek a punk rock-kal és a Black Sabbath-tal.

A nyolcvanas évek elején több válogatáslemezen szerepeltek, valamint megjelentették Pay to Cum című kislemezüket (ekkoriban tették át székhelyüket New York-ba, mert D.C.-ben ellehetetlenítették őket, a Nagy Almában viszont rendszeres fellépői voltak a CBGB’s klubnak). Cikkem tárgyát megelőzően pedig a zenekar nevét viselő kazetta jelent meg, amely később ROIR Sessions néven került újrakiadásra.

Ennek a kazettának az anyagát (legalábbis egy részét) és arra fel nem került dalokat játszották fel újra a nagylemezre. A felvételekre Bostonban, egy másik hardcore-bázisvárosban került sor, Ric Ocasek produceri közreműködésével.

Maga a lemez egy érdekes egyveleg, legalábbis egy olyan hallgató számára, aki nem ismeri a banda munkásságát, illetve hátterét. A zseniális és szélvészgyors punk darák között reggae-dalok biztosítanak pihenést. A zenekar tagjai még a hetvenes évek végén ismerkedtek meg a rastafari vallással, és ez a zenéjükben is megjelent. Többek között John Joseph-re, a Cro-Mags énekesére is hatással voltak ezzel, aki több turnén roadie-ként segítette a zenekart.

A korongon sorjáznak az alapvetések: Banned in D.C., Attitude, Sailin’ On, Right Brigade, csak hogy egy párat említsek (utóbbi volt egyébként, amellyel megismertem a zenekart, egy játéknak köszönhetően). Dr. Know riffjei segítettek megágyazni a thrash metalnak (lásd az I című dalt, amely ugyan csak a remaszterre került fel, de az első kazettán megtalálható), szólói kézficamítóak. Ennek Earl Hudson és Darryl Jenifer adott beton-biztos, mégis szélvészgyors alapot. H. R. nagyrészt hisztérikusan, rekesztve kiabál, de a reggae-témákban azért előjön, hogy a dallamos éneke is kifejezetten kellemes, és ezt több gyors dalban is kamatoztatja (At the Movies, a címadó Rock For Light – két személyes kedvencem).

Végezetül annyit, hogy bár relatíve későn jelent meg, mégiscsak egy nagy hatású lemezről beszélünk. Nem vagyok elitista, ugyanúgy szeretem a remasztereket is, főleg ha jobban szólnak, mint az eredeti anyagok. Ez a lemez viszont 1991-ben kapott egy elég felemás újrakeverést, de plusz dalokat is, amelyek az első kiadásra nem fértek fel, és a nóták sem az eredeti sorrendben szerepelnek. Ezért első hallgatásra az eredeti változatot javaslom, sokkal természetesebb, mint a fél hanggal magasabban szóló, sterilebb újrakevert verzió.

Ez volt az utolsó klasszikus Bad Brains-album, amelyen ennyire szétválasztották a két stílust. Jómagam az 1989-es Quickness-ig ismerem/szeretem a munkásságukat, amely már egy crossover-esebb anyag lett, annak elődje, az 1986-os I Against I pedig egy tökéletes punk/metal-ötvözet.

A szerző: RxGx26 publikáció
Hobbi-kategóriás metal-újságíró, író, villamosmérnök. Az írás és a munka mellett zenél is, jelenleg az Inhalator basszusgitárosa.

Legyél te az első, aki hozzászól!

Válasz írása

Az email címed sehol sem fog megjelenni.


*