A maszk mesterei

Slipknot

Többször is értekeztünk már arról, mennyire vizuális a kedvenc műfajunk: hogy bár egyértelműen a zene a lényeg, tőle elválaszthatatlan az, hogy milyen köntösben jelenik meg – kezdve a zenekar logójával, a tagok megjelenésével, folytatva a lemezborítókkal, a videóklipekkel, egészen a csapat színpadi produkciójáig. Így vagy úgy, de nemcsak hallani, hanem látni is akarjuk a zenét, így válik teljessé az élmény.

Ez alkalommal is a külsőről lesz szó, konkrétan olyan együttesekről, amelyekben a zenészek arcát maszkok, álarcok fedik, fedték. Ezeket először egybe akartam mosni az arcfestéssel, de rájöttem, az egy másik műfaj: utóbbi esetben látszanak az eredeti arcvonások, a grimaszok, látod is meg nem is a művészt. A maszk viszont nem ő: idegen anyag, páncél, viselője teljesen más arcot is vághat, mint amit a kirakat mutat.

Az álarc-viseléssel kétféle, egymással ellentétes hatás érhető el: az vagy egyedivé teszi a zenészeket (Slipknot, G.W.A.R., Lordi) vagy uniformizálja őket (Ghost, The Evil). Vagy az „arcukra”, a fejükre irányítja a figyelmet, vagy éppen hogy sematizál, és ezért eltereli róla.

Ghost

Mindez a Ghost zenekarról jutott eszembe, akiket valaki egy kommentben szimplán bohócoknak titulált. Belegondoltam, messze nem ők az egyetlenek, akik az álarcot show-elemként használják. És hát gyakran így jár, aki szórakoztatni akar: ha tisztán önmagát adja, az akár unalmassá is válhat, ha jelmezbe öltözik, azzal a nevetségességet kockáztatja. Amikor valaki nagyon ijesztő akar lenni, előfordulhat, hogy szimplán komolytalannak, gyerekesnek tartják.

Összegyűjtöttem néhány csapatot, akik ismertségüket, sikerüket legalább olyan mértékben köszönhetik annak, ahogy kinéznek, mint a zenének, amit játszanak. Sőt, lehet, hogy a zenéjüket nem is ismeri valaki, mégis tudja, hogy kik ők: az arcuk megelőzi a hangjukat. Ez utóbbi állítás persze inkább azokra vonatkozik, akik a meghökkentésre, a látványra helyezik a hangsúlyt, és a zenéjükkel messze nem váltanak ki olyan fenomenális hatást.

Vajon a Pokolgép volt az első…

Nem, tudom, az amerikai Crimson Glory zenészei mikor öltöttek először maszkot (ezen a néven 1983-tól működtek, debütáló nagylemezük 1986-ban jelent meg), ám nem kis büszkeséggel állapíthatjuk meg, hogy ezen a téren komoly versenyben voltak a Pokolgéppel (akik 1981-ben indultak, első hanghordozójuk az 1983-as, Ki mit tud?-os megosztott kislemez volt), amelynek hangszeresei a korai időkben Darth Vader-éhez hasonló, bár a nagyúrénál jóval egyszerűbb fekete egyen-sisakot viseltek. A különbség annyi, hogy míg Kukovecz Gáborék idővel letették a fejfedőt, Midnite-ék sokáig megtartották az álarcokat, még ha később finomítottak is rajtuk.

…vagy Midnite-ék?

Egy másik korszak emblematikus maszkos zenekara a szintén amerikai Slipknot. Az ő maskarájukkal kapcsolatos érdekesség, hogy míg a maszkjaik nagyon is különböztek egymástól, az öltözékük egyfajta uniformis, kezeslábas, amelyen csupán a számok hivatottak jelezni a karaktereket. A G.W.A.R. harcosai ezzel szemben tetőtől talpig egyedi jelmezbe öltöztek; kissé túlméretezett maskarájukban úgy néznek ki, mint holmi horror-Playmobil figurák. A Lordi egy fokkal visszafogottabb náluk, igaz, ők A Gyűrűk ura sötét-oldali statisztáinak tűnnek.

A Mushroomhead legénysége látványban, úgy gondolom, a Slipknot-nak igyekszik konkurenciát támasztani, az Amerakin Overdose tagjai viszont az arcfestést és a maszkokat kombinálják, ők inkább az Antichrist Superstar-korszakos Marilyn Manson-t juttatják eszembe.

Természetesen a fentieken (és a lentieken) kívül is vannak még egyéb maszkos csapatok. Ha van kedvetek, névvel vagy képpel ki is egészíthetitek a listát.

The Evil
G.W.A.R.
Lordi
Hollywood Undead
Amerakin Overdose
Mushroomhead
A szerző: Coly604 publikáció
A Rattle Inc. fanzine, majd az ugyanilyen nevű online heavy metal magazin alapítója, szerkesztője. Civilben is újságírással foglalkozik.

Legyél te az első, aki hozzászól!

Válasz írása

Az email címed sehol sem fog megjelenni.


*