Extreme Deformity: Internal (1993)

Úgy gondolom, hogy a ’80-as években a szigorú politikai rendszer ellenére sem maradtunk ki a metal-körforgásból. Elismerem, hogy nehezen jutottunk információkhoz, koncertek alig-alig akadtak, minden underground szinten működött, de a rendszerváltás felé közeledve már nem szorult annyira a hurok a metal zenekarok és rajongóik nyaka körül, majd miután a rendszer, illetve a Hanglemezgyártó Vállalat zöld utat adott a Pokolgép Totális Metal-jának, „beindult a nagyüzem”. A Metallica Hungarica/Metal Hammer Hungarica, valamint a hatására felbukkant fanzine-ek révén követni kezdtük/tudtuk a trendeket, már nem maradtunk ki a jóból.

Előzmények: Ami a metal extrém válfajait illeti, a ’80-as évek közepétől a ’90-es évek legelejéig a thrash metal volt a csúcson, amelyet a death metal váltott le. Ez a súlyos, durva irányzat Magyarországot sem hagyta hidegen, rengeteg, mára már klasszikussá vált hanganyag született meg hazánkban, gondoljunk csak olyan együttesekre, mint a Life Discussion, a Subject, az Intense Agonizing, a Cultic Pulp, az Eczema vagy a Necrotomy.

Az 1990-ben, Szombathelyen létrejött Extreme Deformity hamar a honi death metal színtér egyik legkedveltebb, legnépszerűbb alakulatai közé tornászta fel magát. Egy testvérpár, Bertalan „Berci” Zsolt gitáros és Bertalan „Bazs” Balázs dobos, valamint Tóth „Toto” Csaba basszusgitáros, és Kalmár „Csucsu” András énekes alapították meg az együttest. A nagyon fiatal, akkoriban 13–16 éves kamaszokból „verbuvált” társaság az osztrák Pungent Stench azonos című dala és EP-je (emellett a nóta a zenekar 1988-as Mucous Secretion demóján és az 1990-ben kiadott első, For God Your Soul… For Me Your Flesh lemezén is szerepel) után kölcsönözte nevét, ezzel is jelezve mindenkinek az általa képviselt zenei világot.

1992-es, hatszámos demójukkal hívták fel magukra a death metal rajongók figyelmét, ezáltal robbanva be a köztudatba. A Bertalan Zsolt vezette csapat tudatosan építkezett, lépett előre fokról-fokra, szorgalmasan próbáltak és a koncertekre is komoly hangsúlyt fektettek. A bíztató kezdés után aztán „elhallgatott” a banda, majd arról értesültünk, hogy bemutatkozó lemezük megjelentetése előtt állnak.

Felvételek: Mielőtt erre rátérnék, egyvalamit hangsúlyoznunk kell. Noha a Subject a holland Lowland Records révén már kiadta a Diaphonous Writhes of a Soul 7” EP-t, a zalaegerszegi Monastery pedig túl volt a Far from Christ-on (1992), a legelső, országosan forgalomba került és terjesztett magyar death metal anyag az Internal volt. Mindeközben a kvartett kvintetté „hízott”, mivel a zenekarba Csejtey Zoltán lépett be másodgitárosként.

Az Extreme Deformity 1993 szeptemberében vonult – hazai környezetben – az LMS stúdióba, ahol Dombi Bertalan segítségével kezdték meg a munkálatokat. Az összes zenéért a Bertalan testvérek voltak a felelősek, a szövegeket Csucsu jegyezte – kivéve a Takács „Taki” Norbert által elkövetett Confusion of Thoughts-ot és Recreation of Time-ot –, vagyis Csejtey Zoli nem vett részt a dalszerzés folyamatában, szerepe kizárólag saját részeinek a feljátszására szorítkozott.

Dalok, végeredmény: Felmerül a kérdés, hogy vajon későn jött-e ki a lemez? Mihez képest? – vághatjuk rá gyorsan. 1993-ban ez az album már késeinek számított, ugyanakkor rengeteg, a későbbiekben alakult hazai death metal bandát inspirált, egyszerűen nem lehetett mellette szó nélkül elmenni. Úgy a dalokat, mint a hangzást tekintve nyugati szintű produkcióról beszélünk, a korong megszólalása nemcsak annak idején, de manapság is bőven megállta/megállja a helyét. Zeneileg elsősorban a floridai vonal és a Napalm Death gyakorolta a legnagyobb hatást a muzsikusokra, a dalokban gyakran előforduló váltások, a technikás megközelítés mindenképpen ezt a tényt igazolják.

Minden egyes alkalommal, amikor klasszikus, korszakalkotó lemezről beszélünk, megemlítem, hogy pofátlanság egyénileg fényezni egy-egy zenészt, mivel a művet kooperációban alkották meg. Ez esetben azonban ezt nem tudom nem megtenni – és egyáltalán nem a többiek kárára. A csapat motorjának számító Bertalan testvérek pazar teljesítményt nyújtanak hangszereiken, Zsolt remek riffjei, szépen felépített, itt-ott harmóniákat felvonultató szólói, Bazs összetett, változatos dobolása, valamint Csucsu mély, öblös hörgése jelentette a minőség zálogát, egyben tette az Extreme Deformity-t, valamint az Internalt – igaz, ez megítélés kérdése – a legjobb hazai zenekarrá, kiadvánnyá.

Az 1992-ben feltűnt Fear Factory alapvetően átformálta, a death metal arculatát. A zenekar hatása ezen az anyagon is érződik, amit a Forgotten Thought dallamos témái, vokáljai maximálisan igazolnak. A demóról mindössze egyetlen nóta került át a lemezre, méghozzá megváltoztatott címmel, a Kill Your Idol (W.I.M.V.) – ami a demón még Worms in my Vomit-ként futott. Értelemszerűen a többi dal is magas nívót képvisel, legyen szó a címadó The Gate-ről, a Behind the Reality-ről vagy a Call from Beyond-ról. A korong játékideje sem maradt el az akkori standardoktól, a legények alig valamivel kevesebb, mint fél órában fogalmazták meg mondanivalójukat. Ahogy pedig már fentebb is utaltam rá, az életerős, vastag hangzás megkoronázza a végeredményt, tehát a srácok minden feltételnek eleget tettek, amelyek klasszikusként aposztrofálják az Internalt; alkotói pedig mind a mai napig kihúzhatják magukat a produktum kapcsán.

Cél: A legelső hazai death metal lemez elkészítése és megjelentetése.

Koncertek: Önálló klubbulik és egy országos turné a Moby Dick előzenekaraként, igaz, akkor már Czeglédy Tamás basszusgitárossal a soraikban.

Folytatás: Miután a death metal veszített népszerűségéből, az Extreme Deformity a szintén szombathelyi Jeanne Dark tagjaival „lépett frigyre”, létrehozva ezzel a Strong Deformity-t. Az már azonban egy másik történet.

Hatás, konklúzió: Minden túlzás nélkül kijelenthető, hogy a hazai extrém underground színtér máig etalonként hivatkozik az Internal-ra, és a Neverheard újrakiadása sem volt véletlen. Ezekben a srácokban mind a potenciál, mind a professzionalizmusra való törekvés megvolt, így utólag már azt mondom, hogy kár volt az irány- és stílusváltásért. Nem képezi vita tárgyát, hogy ez a korong megkerülhetetlen klasszikus a magyar death metal történetében.

A szerző: Dávid László461 publikáció
Első cikke 1994-ben jelent meg a Metal Hammerben. Hazánk első webzine-je, a Ragyogás egyik alapítója. Később a Stygian Shadows fanzine munkatársa, hazai és külföldi fanzine-ek/webzine- ek cikkeinek szerzője.

Legyél te az első, aki hozzászól!

Válasz írása

Az email címed sehol sem fog megjelenni.


*