Venom: Black Metal (1982)

A ’70-es évek végén, ’80-as évek elején egy kicsit kaotikusnak tűnt a könnyűzene helyzete Nagy Britanniában. Beindult a punkmozgalom, illetve ezzel párhuzamosan a diszkó, míg a heavy metal sarokba szorult. A nagy öregek, a stílusalapítók agóniába fordultak, megfeneklett a pályafutásuk vagy feloszlottak, a mögöttük felbukkanó új nemzedék generáció pedig még nem állt készen az őrségváltásra.

Előzmények: A nagy fordulat 1980-ban következett be. British Steel, Iron Maiden, Strong Arm of the Law/Wheels of Steel, Give ’em Hell (Witchfynde), On Through the Night (Def Leppard), Ace of Spades – eme lemezek hatására beindult egy új irány, a N.W.O.B.H.M., amelyet már a sajtó sem vett, vehetett félvállról. Gyakorlatilag egyfajta katalizátorként is felfoghatók ezek a művek.

1979-ben Guillotine néven alakult egy együttes Newcastle upon Tyne-ban, amelyben Dave Blackman énekes, Jeffrey Dunn és Dave Rutherford gitárosok, Dean Hewitt basszusgitáros, valamint Chris McPeters dobos egyesítették erőiket. Ebben az összetételben semmi érdemlegeset nem alkottak, sőt, még ugyanabban az évben Dunn körül a teljes tagság kicserélődött: előbb Anthony Bray dobos és Clive Archer énekes csatlakoztak az Oberon-ból, majd Alan Winston lett az új basszusgitáros, Conrad Lant (ex-Dwarfstar) pedig a másodgitáros. (Archer és Dunn egyébiránt 1979-ben egy Judas Priest koncerten találkoztak, ami ahhoz vezetett, hogy ő és Bray elhagyták az Oberont, és beszálltak a Guillotine-be).

Már 1980-at írunk, amikor a csapat a nevét Venomra változtatja, azonban egy héttel első koncertjük előtt Winston elhagyja a fedélzetet, így Lant a gitárról bőgőre vált. Az ő döntése volt, hogy hangszerére gitárerősítőt köt, így kialakítva a védjegyévé vált „bulldózer basszus” hangzást. A formálódó együttes legfontosabb zenei hatásai a Black Sabbath, a Judas Priest, a Motörhead, a Sex Pistols és színpadi külsőségei miatt a Kiss voltak. Nem teketóriáztak sokat, 1980-ban két demót is rögzítettek (Demon – április, Demo – október), de a felvételek elkészülte után a zenekar úgy döntött, hogy Archer hangja ellenében Lant orgánumát részesítik előnyben, így Clive-tól megváltak, és a trióra apadt legénység Cronos, Mantas, Abaddon neveken vonult be a történelembe.

Mantas

Minthogy Cronos ekkoriban a Neat-nél dolgozott, a kiadó szerződtette őket. Együttműködésük első gyümölcse az 1981. április 19-én kiadott In League with Satan/Live Like an Angel (Die Like a Devil) single lett, majd ugyanazon év decemberében látott napvilágot bemutatkozó anyaguk, a Welcome to Hell. (Az Angel Dust szerepelt a Neat Lead Weight című válogatásán). 1982-ben egy újabb single (Bloodlust), egy promóciós célokat szolgáló video (Live E. P.), illetve egy újabb kompiláció (a Bursting Out-tal kerültek fel a 60 Minute Plus-ra – értelemszerűen ez is Neat kiadvány) következett a sorban, november 1-jén pedig a „nagy dobás”, egy műfajteremtő alkotás forgatta ki a világot a négy sarkából.

Felvételek: Amennyiben nem csal a memóriám, csupán pár nap állt a rendelkezésükre, egy azonban biztos, hogy a munkálatok hazai pályán, Newcastle-ben, az Impulse stúdióban, Keith Nichol producer segítségével folytak, míg a maszterizálásra a londoni Utopia stúdióban került sor.

Clive Archer

Dalok, végeredmény: Mielőtt erre rátérnék, azért fontos az évszámot kiemelni, mert 1982-ben járt csúcsra a N.W.O.B.H.M.; ez az az esztendő, amely mérföldköveket, a metal műfajt meghatározó klasszikusok egész sorát termelte ki. The Number of the Beast, Screaming for Vengeance, Borrowed Time (Diamond Head), Wiped Out (Raven), Filth Hounds of Hades (Tank), Death Penalty (Witchfinder General) – egy kicsit távolabb: Metal on Metal, Restless and Wild, Blackout.

Kétségtelen, hogy kora legextrémebb, legsúlyosabb, legbrutálisabb anyaga volt a Black Metal. A címadó szerzemény, a To Hell and Back, a Buried Alive, a Raise the Dead, a Leave Me in Hell, a Countess Bathory – kell ezt magyarázni, ragozni? Nem. Önmagukért beszélnek. A trió felállás, a domináns, széttorzított basszusgitár, valamint a pofonegyszerű témák miatt egyértelműek a Motörhead-del vont párhuzamok, ugyanakkor a Venom Lemmy-ék világát egy sokkal agresszívebb, szélsőségesebb formában tálalta.

Szövegileg, a koncepciót tekintve is kilógtak a sorból, mert ugyan a sátánizmus és más okkult témák már korábban is jelen voltak a metalban, de nem annyira kiemelten, mint a Venom esetében. Cronos állítása szerint a gonosz témák ilyesfajta dicsőítését az tette szükségessé, hogy felülmúljanak olyan zenészeket, mint Ozzy Osbourne a Black Sabbath-ból, aki „gonosz dolgokról és sötét figurákról énekel, aztán az egészet tönkrevágja, amikor azt hajtogatja, hogy ’Istenem, segíts’!”

Habár a sajtó utóbb fontos alkotásnak nevezte a Welcome To Hell-t, illetve a Black Metal-t, megjelenésük idején nem voltak túlságosan kelendőek, és miközben a brit heavy metal új hullámából sok kortársuk nagy népszerűségre vagy szakmai elismerésre tett szert, addig a kritikusok a Venom-ot mindig is „a pojáca triónak” nevezték. A korong első angliai nyomása poszterrel, szöveges inzerttel és egy dombornyomásos borítóval jelent meg, amelyen a Venom és a Black Metal felirat volt látható – mindkettő dombornyomásos, nem nyomtatott.

Cél: Fentebb már megfogalmaztam. A leg…

Koncertek: Ekkor még nem sok. 1983. április 22-én és április 24-én a Metallica nyitott nekik a New York-i Paramount Theatre-ben, volt két törölt buli (1983. június 25. – Den Bosch, Brabanthallen/Aardschokdag fesztivál, 1983. december 9. – Zürich, The Quay Club), majd 1984. február 3-tól vette kezdetét a Seven Dates of Hell turné.

Folytatás: A Possessed-del bezárólag klasszikus Venom lemezekről beszélhetünk, ha úgy tetszik, addig futott a szekér. Utána a zenekaron belül keletkezett konfliktusok megbontották az egységet, Mantas ’85-ös távozása pedig megpecsételte a banda sorsát.

Hatás, konklúzió: A Venom 1982. november 1-jén egy komplett műfajt hozott létre. Az akkortájt szárnyát bontogató extrém metal képviselőire egytől-egyig hatottak, legyen szó a Metallica-ról, a Slayer-ről, a Possessed-ről, az Exodus-ról, a Bathory-ról, a Sodom-ról, a Destruction-ről és mindenki másról. „Black is the night metal we fight / Power amps set to explode / Energy screams magic and dreams / Satan records their first note”, „Lay down your soul to the gods rock ’n’ roll”.

A szerző: Dávid László610 publikáció
Első cikke 1994-ben jelent meg a Metal Hammerben. Hazánk első webzine-je, a Ragyogás egyik alapítója. Később a Stygian Shadows fanzine munkatársa, hazai és külföldi fanzine-ek/webzine- ek cikkeinek szerzője.

Legyél te az első, aki hozzászól!

Válasz írása

Az email címed sehol sem fog megjelenni.


*